Det interkulturelle og tværfaglige forældresamarbejde
Familier i dagens Danmark er multifacetterede, og hvis vi fagpersoner skal gøre os nogen forhåbning om at møde familier åbent og nysgerrigt, så skal vi forholde os de mange kulturelle sproglige og religiøse dagsordener, der er i de enkelte familier.
Først når vi er nysgerrige og respektfuldt accepterende, kan vi opnå et frugtbart samarbejde, hvor der er mulighed for trivsel og udvikling i samarbejdet med familien.
Vi må anerkende vigtigheden af at respektere forskellighed og diverse kulturelle baggrunde, værdier og praksisser både hos fagfolk og forældre. Forskel skal mødes som en ressource der kan berige vores menneskesyn i arbejdet med at skabe trivsel.
Identificering af eventuelle barrierer, der forhindrer børns succes i skole eller andre områder.
Kompetencemål
• Kulturel sensitivitet og bevidsthed blandt fagfolk.
• Kulturelle, værdimæssige forskelle i opdragelsen
• Aktiv lytning og åben kommunikation mellem fagfolk og forældre.
• Inddragelse af forældre i beslutningsprocesser om deres børns trivsel og læring.
• Fleksibilitet i tilgangen til at imødekomme forskellige familiers behov og præferencer.
• Åben dialog om kultur, religion og accept heraf forskelleFor dig der
Er uddannet eller arbejder indenfor det specialiserede socialfaglige felt, som arbejder med at støtte vejlede og guide familier børn og unge.
Hvad får du
• Kursusmateriale
• Teoretisk fundament
• Redskaber og metoder til at bruge i praksis
• ForplejningMere information
Kontakt os for varighed og pris på kurset.
Undervisere
Amélevi Hounou
Henriette Wilson
Om uddannelsen
På uddannelsen gennemgår vi relevante metoder, der understøtter dig i rollen som socialfaglig koordinator og sparringspartner med fokus på børne- og ungeområdet. Samtidig får du konkrete redskaber, der ruster dig til de praktiske udfordringer, dilemmaer og komplekse arbejdssituationer, som en socialfaglig koordinator møder i sin hverdag.
Gennem hele forløbet lægger vi stor vægt på at inddrage deltagernes erfaringer og input. Undervisningen foregår derfor som en veksling mellem teori og praksisnære øvelser, cases, diskussioner, rollespil, oplæg mm. Det betyder, at du allerede under uddannelsen kan begynde at implementere nogle af de teknikker og redskaber, du kommer til at bruge som koordinator.
Det er vores ambition, at du efter hvert undervisningsmodul har fået konkrete og brugbare redskaber til at kunne navigere succesfuldt i dit arbejde som socialfaglig koordinator, med fokus på børne- og ungeområdet.
Metode og fundament
- Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
- Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
- Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
- Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
Opkvalificering
- Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
- Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
- Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
- Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
Udbytte
- Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
- Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
- Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
- Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
Målgruppe
Uddannelsen er relevant for koordinatorer, mellemledere, teamledere, personaleledere, konsulenter, fagkonsulenter, faglige ledere indenfor børene- og ungeområdet.
Undervisere
Vi har et undervisningsteam, som består af både eksterne og interne lærerkræfter med høj faglighed og bred undervisningserfaring. Efter hvert modul evaluerer deltagerne den enkelte underviser, så vi løbende kan optimere undervisningen.
Underviser 1
Underviser 2
Underviser 3
Uddannelsens opbygning
Uddannelsen består af 4 moduler. Hvert enkelt modul afvikles over 2 dage (onsdage og torsdage) fra kl. 9-17. Mellem modulerne vil der være hjemmearbejde, som gennemgås og fremlægges på et fælles webinar efter hvert modul.
Praktiske information om udd.: Det interkulturelle og tværfaglige forældresamarbejde
Varighed & pris:
Kontakt os for at høre nærmere om tid og pris.