Familiebehandler
Bliv klædt på til at hjælpe endnu flere børn og unge til varig trivsel og sikkerhed og stå stærkere som fagperson. Memox Familiebehandleruddannelse består af 7 moduler, studiegrupper og supervisionsgrupper. Det sidste modul er et eksamensmodul.
Memox Familiebehandleruddannelse består af 7 moduler, studiegrupper og supervisionsgrupper. Det sidste modul er et eksamensmodul.
Vi gennemgår relevant teori inden for familiebehandling. Med Memox Familiebehandleruddannelse får du konkrete redskaber og metoder, som forbereder og ruster dig til de praktiske udfordringer, dilemmaer og komplekse situationer, som du skal kunne håndtere i dit arbejde med børn, unge og familier.
Memox Familiebehandleruddannelse er for dig, der er uddannet inden for det pædagogiske eller socialfaglige felt eller har erfaring med at arbejde med sårbare og udsatte børn, unge og familier. Du kan fx være lærer, mentor, pædagog, familiebehandler, socialrådgiver. Det kan også være for dig, der har arbejder i feltet i flere år.
Med Memox familiebehandleruddannelse får du:
-
- Kompetencerne til at gå helhedsorienteret og ressourcefokuseret til værks – herunder at kunne vælge de rette værktøjer til den enkelte familie, den enkelte unge eller det enkelte barn.
-
- En styrket bevidsthed og viden om dit eget udgangspunkt, din egen forståelse og din position i dit arbejde.
-
- En praksisnær og konsolideret læring, som styrker dig i teori og praksis.
-
- En bredere teoretisk forståelse og konkrete metoder og redskaber til brug i dit arbejde.
Modul 1 - Personlig bevidsthed
Formået med dette modul er at gøre dig bevidst om dit potentiale, og om hvad der driver, begrænser og motiverer dig. En større bevidsthed om dette er bare første skridt på vejen. Vi træder også ind i refleksioner over, hvordan disse ting influerer på dit møde med de mennesker, du arbejder med til daglig. Også familierne, de unge og børnene som du arbejder med, drives, begrænses og motiveres af meget forskelligartede ting. Når du bliver opmærksom på dem, kan du i endnu højere grad hjælpe dem med at styre deres liv i den ønskede retning.
Kompetencemål
Efter modul 1 har du:Oparbejdet en basal viden og bevidsthed om egne såvel som andres personlige behov, værdier og overbevisninger
Stiftet bekendtskab med livshjulet som et redskab til udviklingsarbejde
Opnået indsigt i måder, hvorpå vi kan kortlægge og kommunikere med forskellige personligheder
Generelt øget din personlige bevidsthed og din indsigt i, hvordan dine egne forforståelser virker ind i dit arbejde med børn, unge og familier.Modul 2 - Barnets og den unges udvikling
Formålet med dette modul er at give dig en grundlæggende forståelse for barnets og den unges neurologiske udvikling samt en fundamental viden om udvalgte udviklingsteorier om deres psykiske udvikling. Vi arbejder med barnets identitetsdannelse og tegn og tolkning i forhold til omsorgssvigtede børn og børn med diagnoser. Du får blandt andet viden om tilknytningsdannelse i praksis, det autonome nervesystem og legens betydning for relationsdannelsen.
Vi klæder dig på med metoder og tilgange i socialt arbejde, netværksdannelse og samarbejdsformer med afsæt i vores ekspertise fra Memox’ familiebehandling.
Kompetencemål
Efter modul 2 har du:Fundamental viden om barnets og den unges neurologiske og psykiske udviklingstrin.
Øget viden om neurologiske diagnoser samt viden om, hvordan man konkret arbejder hermed i en familiebehandling.
Viden om og redskaber til at arbejde med tilknytningsdannelse, det autonome nervesystem og udfordrende adfærd.
Viden om metoder, begreber og konkrete praksisorienterede tiltag, der er væsentlige i familiebehandlingen – og du er klædt på til at bruge dem.
Grundlæggende viden om kortlægning af det netværk, der udgør en familiebehandlers platform for tværfagligt samarbejde.Modul 3 - Kriser, svigt & sorgs betydning i familiearbejdet
Formålet med dette modul er at give dig en indsigt i kriser, svigt og overgrebs betydning i arbejdet med børn, unge og familier.
Vi arbejder med håndteringen af overgreb, og vi klæder dig på til at kunne vurdere et overgrebs karakter samt til konstruktivt at kunne arbejde hermed.
Vi præsenterer dig for redskaber og veje at gå i arbejdet med vores målgruppe – både hvordan du håndterer mistanken om overgreb og hvordan du går til værks i samtalerne med barnet eller den unge.
På modulet arbejder vi i en vekselvirkning mellem oplæg, dialog, øvelser samt fortællinger fra personer, der har været udsat for overgreb.Kompetencemål
Efter modul 3 har du:Tilegnet dig en grundlæggende viden om traumatiserende begivenheder og reaktionsmønstre, herunder tolkning af tegn og vurdering af, hvornår der er tale om et overgreb af den ene eller anden karakter.
Viden om praktisk håndtering af traumer.
Udvalgte redskaber til og viden om, hvordan man som familiebehandler kan håndtere og arbejde med mennesker, der har været udsat for overgreb.
Opnået fundamental viden om overgrebspakken og din underretningspligt.Modul 4 - Interkulturel forståelse af familiestrukturer og opgragelsesformer
Formålet med dette modul er at give dig en grundlæggende viden om kulturforskelle, familiestrukturer og opdragelsesformer samt en bevidsthed om dine egne forforståelser og tolkninger. Vi arbejder med social kontrol, æresrelaterede konflikter og forskellige kulturopfattelser.
Vi tager udgangspunkt i Memox’ ekspertise i arbejdet med udsatte børn og familier med etnisk minoritetsbaggrund og etnisk dansk baggrund, når vi dykker ned i det sociale og pædagogiske arbejde i forhold til forskellige former for udsathed, sårbarhed og styrkeopbygning i disse familier. Vi udvider kulturbegrebet og ser på social kontrol i et bredt perspektiv. Social kontrol, også af negativ art, forekommer på tværs af religion, etnicitet og social baggrund.
Kompetencemål
Efter modul 4 har du:Opnået konkret viden om forskellige kulturer og opdragelsesmønstre.
Erhvervet konkrete redskaber til at navigere med i arbejdet med børn, unge og familier – herunder helt konkret, hvordan du kan italesætte de kulturelle forskelle i opdragelsen, og hvordan du fx håndterer grænsesætning og strukturskabelse i familien.
Opnået forståelse for dine egne forforståelser og deres betydning i dit arbejde med børn, unge og familier.
Indsigter og metoder til at arbejde med social kontrol og æresrelaterede konflikter.Modul 5 – Kommunikation & samarbejde i forandringsprocesser
Formålet med dette modul er at give dig en praksisnær forståelse af sammenhængen mellem kommunikation og det at skabe forandring. Vi fokuserer på relationsarbejdet i mødet mellem dig og barnet, den unge eller familien, og vi kigger på betydningen af relation og alliance, herunder etableringen af tillid.
Vi arbejder med narrativer, ændringen af fortællinger som en vej til at skabe positive livsforandringer og med det løsningsfokuserede/systemiske mindset som det overordnede udgangspunkt i den anerkendende og forandringsskabende historiefortælling. Vi laver konkrete øvelser ud fra begreber som empowerment, italesættelse og den svære samtale med forældrene, barnet og den unge.Kompetencemål
Efter modul 5 har du:Tilegnet dig grundlæggende viden om styrken i den enkeltes narrativ.
Fået en praksisforståelse af, hvordan fortællinger kan skabe forandringer.
Tilegnet dig konkrete redskaber til etablering af tillid, relation og alliance i mødet med familien og i de samtaler, som indgår i arbejdet med børn, unge og familier.
Opnået en forståelse af det essentielle i et løsningsfokuseret mindset og i at arbejde med at skabe forandringer i praksis.Modul 6 - Netværk & samarbejde
Formålet med dette modul er at bidrage til din generelle viden om både familiebehandlerarbejdets mange berøringsflader, samarbejdspartnere og interessenter og om netværk og samarbejde i dit arbejde med børn, unge og familier.
Vi berører og arbejder blandt andet med disse ting:
Grundlæggende teorier om netværksdannelse og samarbejdsformer
Praksisorienterede situationer og cases
Fordelene ved det gode samarbejde
Dig som rollemodel i samarbejdet
Netværkskort
Familierådslagning
Mål og handleplaner
Progressionsmåling
DokumentationVi bruger hele modulet på at blive skarpere på de muligheder, der ligger i at inddrage netværket omkring et barn eller en familie. Formelle såvel som uformelle relationer kan være afgørende for arbejdet med at bringe barnet eller den unge i varig trivsel.
Modul 7 - Eksamen
Ved en mundtlig eksamination har du mulighed for at afprøve de færdigheder og refleksioner, som du har opnået og gjort dig gennem de foregående fem moduler. For at kunne tilmelde sig den afsluttende eksamen er det en forudsætning, at du:
Har gennemført alle uddannelsens 5 første moduler.
Har deltaget aktivt i undervisningen og lavet de stillede hjemmeopgaver.
Maximalt har et fravær, der svarer til et modul*.
Eksamen er åben, og du overværer de øvrige eksaminationer, den dag du selv er til eksamen. Du har 30 minutters forberedelse og 30 minutters eksamination inkl. votering. Censuren er ekstern og du bedømmes med bestået/ikke bestået.
Udgangspunktet for eksaminationen er en case omhandlende en eller flere af de udfordringer, der kan være forbundet med dit arbejde med børn, unge og familier. Ud fra den viden, læring og praktiske indsigt, som du har tilegnet sig i forløbet, giver du som eksaminand dine bud på, hvordan casens udfordringer kan håndteres og løses.I bedømmelsen lægges der afgørende vægt på, at du:
Udviser forståelse af og indsigt i den løsningsorienterede og forandringsskabende tilgang til familiearbejdet.
Kan redegøre for egne værdier og mål samt den betydning, de eventuelt har for løsningen af en opgave.
Udviser forståelse for og indsigt i betydningen af samarbejdet på tværs i familiebehandlerens arbejde.
Kan redegøre for begreber og socialpolitiske tiltag som eksempelvis overgrebspakken og underretningspligten.
Viser, at du kan arbejde målorienteret i indsatsen.
* Ved for meget fravær kan det i særlige tilfælde planlægges, så du kan gennemføre manglende moduler på det kommende hold og gå til eksamen med dette hold.Reeksamination
Det er muligt at tilmelde dig en reeksamination, hvis du ikke består din eksamen, eller hvis du af andre årsager bliver nødt til at afmelde. Prisen er 500,- kr.Ved reeksamination får du mulighed for at tilmelde dig eksamen på sjette modul af det førstkommende hold, ligesom du får feedback på din præsentation, så du har mulighed for at reflektere over, hvor du kan gøre en ekstra indsats.
Her kan du se datoerne for de kommende hold
København - opstart september 2024
Modul 1
Fredag den 13. september 2024 kl.13-20.30
Lørdag den 14. september 2024 kl. 09-16
Søndag den 15. september 2024 kl. 09-16Modul 2
Fredag den 1. november 2024 kl.13-20.30
Lørdag den 2. november 2024 kl. 09-16
Søndag den 3. november 2024 kl. 09-16Modul 3
Fredag den 10. januar 2025 kl.13-20.30
Lørdag den 11. januar 2025 kl. 09-16
Søndag den 12. januar 2025 kl. 09-16Modul 4
Fredag den 28. februar 2025 kl.13-20.30
Lørdag den 1. marts 2025 kl. 09-16
Søndag den 2. marts 2025 kl. 09-16Modul 5
Fredag den 25. april 2025 kl.13-20.30
Lørdag den 26. april 2025 kl. 09-16
Søndag den 27. april 2025 kl. 09-16Modul 6
Fredag den 30.maj 2025 kl.13-20.30
Lørdag den 31.maj 2025 kl. 09-16
Søndag den 01. juni 2025 kl. 09-16Modul 7
Fredag den 27.juni 2025 kl.13-20.30
Lørdag den 28. juni 2025 kl. 09-16
Søndag den 29.juni 2025 kl. 09-16Aarhus - opstart oktober 2024
Modul 1
Fredag den 25. oktober 2024
Lørdag den 26. oktober 2024
Søndag den 27. oktober 2024Modul 2
Fredag den 22. november 2024
Lørdag den 23. november 2024
Søndag den 24. november 2024Modul 3
Fredag den 17. januar 2025
Lørdag den 18. januar 2025
Søndag den 19. januar 2025Modul 4
Fredag den 7. marts 2025
Lørdag den 8. marts 2025
Søndag den 9. marts 2025Modul 5
Fredag den 11. april 2025
Lørdag den 12. april 2025
Søndag den 13. april 2025Modul 6
Fredag den 16. maj 2025
Lørdag den 17. maj 2025
Søndag den 18. maj 2025Modul 7
Fredag den 20. juni 2025
Lørdag den 21. juni 2025
Søndag den 22. juni 2025
Undervisere
Vi har et undervisningsteam, som består af både eksterne og interne kræfter med høj faglig kapacitet og bred undervisningserfaring.
Teamet er sammensat på baggrund af uddannelse, praksiserfaring og kompetenceområde. For de fleste gælder, at de selv har erfaring fra arbejdet med sårbare og udsatte børn, unge og familier.
Alle undervisere på Memox Familiebehandleruddannelse kan dermed bidrage med nuancer, perspektiver og erfaringer, som er værdifulde for arbejdet som familiebehandler.
Efter hvert modul evaluerer deltagerne undervisningen, så vi løbende kan følge op og optimere uddannelsen, og underviserne modtager løbende sparring på deres undervisning.
Underviserne kan variere fra hold til hold, men her kan du se nogle af dem, du kan have fornøjelsen af at møde på familiebehandleruddannelsenuddannelsen.
Faste undervisere
Amélevi Hounou
Henriette Wilson
Eksterne undervisere
Rasmus Bagger
Marianne Skytte
Vil du vide mere om familiebehandleruddannelsen?
Kom til et uforpligtende og gratis informationsmøde hos Memox Akademiet. På vores informationsmøder fortæller vi om vores familiebehandleruddannelse, hvilke muligheder den giver dig, og hvad du kan få ud af den – både som privat- og fagperson.
Du får mulighed for at høre om vores uddannelser og stille dine spørgsmål til bl.a. projektleder Kristina Andersen, faglige leder Henriette Wilson og stifter Amélevi Hounou Rathleff.
De vil fortælle om essensen i vores tilgang og uddannelse, der dels handler om dit personlige ståsted og udvikling og dels giver dig konkrete, praksisnære redskaber og metoder med i bagagen.Lokation: Eliasgade 10, 2300 København S (i baghuset).
5 min gang fra Lergravparkens station. Gratis 3 timers parkering.Hvis du er forhindret i at deltage informationsmøderne, så ring til os og lav en aftale om et personligt møde. Vi ser frem til at møde dig!
Tilmelding og betaling
Hvad koster det?
Den samlede pris for hele uddannelsen er 34.900 kr. Du kan betale hele beløbet med det samme eller afdrage beløbet rentefrit over 6 eller 10 måneder.
Hvis du betaler det fulde beløb inden uddannelsens start får du 10% rabat (ny pris: 31.410 kr.). Hvis du betaler det fulde beløb senest 2 måneder før uddannelsens start kan du benytter vore Early Bird tilbud og opnå 5.000 kr. i rabat (ny pris 29.900 kr).
Prisen inkluderer undervisning, kursusmaterialer, eksamination og forplejning.
Hvem kan søge ind på Memox’ Familiebehandleruddannelse?
Uddannelsen er for dig, der er uddannet inden for det pædagogiske eller socialfaglige felt eller har erfaring med at arbejde med sårbare og udsatte børn, unge og familier. Du kan fx være lærer, mentor, pædagog, familiebehandler, socialrådgiver eller ansat på det pædagogiske felt.
Hjælp til finansiering af uddannelse og kursus
Der er forskellige muligheder for at finansiere den kommende efteruddannelse som familiebehandler og familievejleder.
Der er mulighed for at søge om betaling af eller tilskud til uddannelse ved at søge midler gennem en kompetencefond. Se hvor og hvordan her.
Bruttolønsordningen
Der er mulighed for at få økonomisk tilskud til finansieringen via bl.a. bruttolønsordningen, hvor arbejdsgiver betaler for uddannelsen og betalingen afvikles over lønnen før skat. Læs mere her.
Er du ledig?
Hvis man er ledig, er der mulighed for at få jobcenter til at finansiere uddannelsen. Vi vil meget gerne fortælle jobcentrene om, hvilke kompetenceløft der opnås så man efterfølgende står styrket på jobmarkedet.
Arbejdsgiverbetalt gode
Der er mulighed for at få uddannelsen betalt af arbejdsgiver som et kompetenceløft. Vi drøfter gerne med din arbejdsgiver, hvilke kompetencemæssige muligheder uddannelsen kan give til lige præcis jeres arbejdsplads.
Afdragsordning
Du har også mulighed for at afdrage betalingen rentefrit over 6 eller 10 måneder.
Oftest stillede spørgsmål
Hvme kan søge ind på familiebehandleruddannelsen?
Hvordan er uddannelsen bygget op?
Hvad er kravene til eksamen?
Du kan gå til eksamen, hvis du:
- Har gennemført alle uddannelsens 5 første moduler.
- Har deltaget aktivt i undervisningen og lavet de stillede hjemmeopgaver.
- Maximalt har et fravær der svarer til et modul*.
* Vi sikrer løbende, at du bliver klædt på til at møde de krav, vi har til dig ved eksamen.
Hvem underviser?
Hvad hvis jeg ikke er tilfreds?
Hvis du ikke er tilfreds med det faglige indhold efter de to første moduler, kan du ansøge om at få pengene tilbage minus 10.000 kr.
Om uddannelsen
På uddannelsen gennemgår vi relevante metoder, der understøtter dig i rollen som socialfaglig koordinator og sparringspartner med fokus på børne- og ungeområdet. Samtidig får du konkrete redskaber, der ruster dig til de praktiske udfordringer, dilemmaer og komplekse arbejdssituationer, som en socialfaglig koordinator møder i sin hverdag.
Gennem hele forløbet lægger vi stor vægt på at inddrage deltagernes erfaringer og input. Undervisningen foregår derfor som en veksling mellem teori og praksisnære øvelser, cases, diskussioner, rollespil, oplæg mm. Det betyder, at du allerede under uddannelsen kan begynde at implementere nogle af de teknikker og redskaber, du kommer til at bruge som koordinator.
Det er vores ambition, at du efter hvert undervisningsmodul har fået konkrete og brugbare redskaber til at kunne navigere succesfuldt i dit arbejde som socialfaglig koordinator, med fokus på børne- og ungeområdet.
Metode og fundament
- Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
- Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
- Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
- Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
Opkvalificering
- Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
- Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
- Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
- Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
Udbytte
- Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
- Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
- Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
- Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
Målgruppe
Uddannelsen er relevant for koordinatorer, mellemledere, teamledere, personaleledere, konsulenter, fagkonsulenter, faglige ledere indenfor børene- og ungeområdet.
Undervisere
Vi har et undervisningsteam, som består af både eksterne og interne lærerkræfter med høj faglighed og bred undervisningserfaring. Efter hvert modul evaluerer deltagerne den enkelte underviser, så vi løbende kan optimere undervisningen.
Underviser 1
Underviser 2
Underviser 3
Uddannelsens opbygning
Uddannelsen består af 4 moduler. Hvert enkelt modul afvikles over 2 dage (onsdage og torsdage) fra kl. 9-17. Mellem modulerne vil der være hjemmearbejde, som gennemgås og fremlægges på et fælles webinar efter hvert modul.
Modul 1 - Personlig bevidsthed
Formået med dette modul er at gøre dig bevidst om dit potentiale, og om hvad der driver, begrænser og motiverer dig. En større bevidsthed om dette er bare første skridt på vejen. Vi træder også ind i refleksioner over, hvordan disse ting influerer på dit møde med de mennesker, du arbejder med til daglig. Også familierne, de unge og børnene som du arbejder med, drives, begrænses og motiveres af meget forskelligartede ting. Når du bliver opmærksom på dem, kan du i endnu højere grad hjælpe dem med at styre deres liv i den ønskede retning.
Kompetencemål
Efter modul 1 har du:
Oparbejdet en basal viden og bevidsthed om egne såvel som andres personlige behov, værdier og overbevisninger
Stiftet bekendtskab med livshjulet som et redskab til udviklingsarbejde
Opnået indsigt i måder, hvorpå vi kan kortlægge og kommunikere med forskellige personligheder
Generelt øget din personlige bevidsthed og din indsigt i, hvordan dine egne forforståelser virker ind i dit arbejde med børn, unge og familier.
Modul 2 - Barnets og den unges udvikling
Formålet med dette modul er at give dig en grundlæggende forståelse for barnets og den unges neurologiske udvikling samt en fundamental viden om udvalgte udviklingsteorier om deres psykiske udvikling. Vi arbejder med barnets identitetsdannelse og tegn og tolkning i forhold til omsorgssvigtede børn og børn med diagnoser. Du får blandt andet viden om tilknytningsdannelse i praksis, det autonome nervesystem og legens betydning for relationsdannelsen.
Vi klæder dig på med metoder og tilgange i socialt arbejde, netværksdannelse og samarbejdsformer med afsæt i vores ekspertise fra Memox’ familiebehandling.
Kompetencemål
Efter modul 2 har du:
Fundamental viden om barnets og den unges neurologiske og psykiske udviklingstrin.
Øget viden om neurologiske diagnoser samt viden om, hvordan man konkret arbejder hermed i en familiebehandling.
Viden om og redskaber til at arbejde med tilknytningsdannelse, det autonome nervesystem og udfordrende adfærd.
Viden om metoder, begreber og konkrete praksisorienterede tiltag, der er væsentlige i familiebehandlingen – og du er klædt på til at bruge dem.
Grundlæggende viden om kortlægning af det netværk, der udgør en familiebehandlers platform for tværfagligt samarbejde.
Modul 3 - Kriser, svigt & sorgs betydning i familiearbejdet
Formålet med dette modul er at give dig en indsigt i kriser, svigt og overgrebs betydning i arbejdet med børn, unge og familier.
Vi arbejder med håndteringen af overgreb, og vi klæder dig på til at kunne vurdere et overgrebs karakter samt til konstruktivt at kunne arbejde hermed.
Vi præsenterer dig for redskaber og veje at gå i arbejdet med vores målgruppe – både hvordan du håndterer mistanken om overgreb og hvordan du går til værks i samtalerne med barnet eller den unge.
På modulet arbejder vi i en vekselvirkning mellem oplæg, dialog, øvelser samt fortællinger fra personer, der har været udsat for overgreb.
Kompetencemål
Efter modul 3 har du:
Tilegnet dig en grundlæggende viden om traumatiserende begivenheder og reaktionsmønstre, herunder tolkning af tegn og vurdering af, hvornår der er tale om et overgreb af den ene eller anden karakter.
Viden om praktisk håndtering af traumer.
Udvalgte redskaber til og viden om, hvordan man som familiebehandler kan håndtere og arbejde med mennesker, der har været udsat for overgreb.
Opnået fundamental viden om overgrebspakken og din underretningspligt.
Modul 4 - Interkulturel forståelse af familiestrukturer og opgragelsesformer
Formålet med dette modul er at give dig en grundlæggende viden om kulturforskelle, familiestrukturer og opdragelsesformer samt en bevidsthed om dine egne forforståelser og tolkninger. Vi arbejder med social kontrol, æresrelaterede konflikter og forskellige kulturopfattelser.
Vi tager udgangspunkt i Memox’ ekspertise i arbejdet med udsatte børn og familier med etnisk minoritetsbaggrund og etnisk dansk baggrund, når vi dykker ned i det sociale og pædagogiske arbejde i forhold til forskellige former for udsathed, sårbarhed og styrkeopbygning i disse familier. Vi udvider kulturbegrebet og ser på social kontrol i et bredt perspektiv. Social kontrol, også af negativ art, forekommer på tværs af religion, etnicitet og social baggrund.
Kompetencemål
Efter modul 4 har du:
Opnået konkret viden om forskellige kulturer og opdragelsesmønstre.
Erhvervet konkrete redskaber til at navigere med i arbejdet med børn, unge og familier – herunder helt konkret, hvordan du kan italesætte de kulturelle forskelle i opdragelsen, og hvordan du fx håndterer grænsesætning og strukturskabelse i familien.
Opnået forståelse for dine egne forforståelser og deres betydning i dit arbejde med børn, unge og familier.
Indsigter og metoder til at arbejde med social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Modul 4 - Interkulturel forståelse af familiestrukturer og opgragelsesformer
Formålet med dette modul er at give dig en grundlæggende viden om kulturforskelle, familiestrukturer og opdragelsesformer samt en bevidsthed om dine egne forforståelser og tolkninger. Vi arbejder med social kontrol, æresrelaterede konflikter og forskellige kulturopfattelser.
Vi tager udgangspunkt i Memox’ ekspertise i arbejdet med udsatte børn og familier med etnisk minoritetsbaggrund og etnisk dansk baggrund, når vi dykker ned i det sociale og pædagogiske arbejde i forhold til forskellige former for udsathed, sårbarhed og styrkeopbygning i disse familier. Vi udvider kulturbegrebet og ser på social kontrol i et bredt perspektiv. Social kontrol, også af negativ art, forekommer på tværs af religion, etnicitet og social baggrund.
Kompetencemål
Efter modul 4 har du:
Opnået konkret viden om forskellige kulturer og opdragelsesmønstre.
Erhvervet konkrete redskaber til at navigere med i arbejdet med børn, unge og familier – herunder helt konkret, hvordan du kan italesætte de kulturelle forskelle i opdragelsen, og hvordan du fx håndterer grænsesætning og strukturskabelse i familien.
Opnået forståelse for dine egne forforståelser og deres betydning i dit arbejde med børn, unge og familier.
Indsigter og metoder til at arbejde med social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Modul 4 - Interkulturel forståelse af familiestrukturer og opgragelsesformer
Formålet med dette modul er at give dig en grundlæggende viden om kulturforskelle, familiestrukturer og opdragelsesformer samt en bevidsthed om dine egne forforståelser og tolkninger. Vi arbejder med social kontrol, æresrelaterede konflikter og forskellige kulturopfattelser.
Vi tager udgangspunkt i Memox’ ekspertise i arbejdet med udsatte børn og familier med etnisk minoritetsbaggrund og etnisk dansk baggrund, når vi dykker ned i det sociale og pædagogiske arbejde i forhold til forskellige former for udsathed, sårbarhed og styrkeopbygning i disse familier. Vi udvider kulturbegrebet og ser på social kontrol i et bredt perspektiv. Social kontrol, også af negativ art, forekommer på tværs af religion, etnicitet og social baggrund.
Kompetencemål
Efter modul 4 har du:
Opnået konkret viden om forskellige kulturer og opdragelsesmønstre.
Erhvervet konkrete redskaber til at navigere med i arbejdet med børn, unge og familier – herunder helt konkret, hvordan du kan italesætte de kulturelle forskelle i opdragelsen, og hvordan du fx håndterer grænsesætning og strukturskabelse i familien.
Opnået forståelse for dine egne forforståelser og deres betydning i dit arbejde med børn, unge og familier.
Indsigter og metoder til at arbejde med social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Modul 4 - Interkulturel forståelse af familiestrukturer og opgragelsesformer
Formålet med dette modul er at give dig en grundlæggende viden om kulturforskelle, familiestrukturer og opdragelsesformer samt en bevidsthed om dine egne forforståelser og tolkninger. Vi arbejder med social kontrol, æresrelaterede konflikter og forskellige kulturopfattelser.
Vi tager udgangspunkt i Memox’ ekspertise i arbejdet med udsatte børn og familier med etnisk minoritetsbaggrund og etnisk dansk baggrund, når vi dykker ned i det sociale og pædagogiske arbejde i forhold til forskellige former for udsathed, sårbarhed og styrkeopbygning i disse familier. Vi udvider kulturbegrebet og ser på social kontrol i et bredt perspektiv. Social kontrol, også af negativ art, forekommer på tværs af religion, etnicitet og social baggrund.
Kompetencemål
Efter modul 4 har du:
Opnået konkret viden om forskellige kulturer og opdragelsesmønstre.
Erhvervet konkrete redskaber til at navigere med i arbejdet med børn, unge og familier – herunder helt konkret, hvordan du kan italesætte de kulturelle forskelle i opdragelsen, og hvordan du fx håndterer grænsesætning og strukturskabelse i familien.
Opnået forståelse for dine egne forforståelser og deres betydning i dit arbejde med børn, unge og familier.
Indsigter og metoder til at arbejde med social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Praktiske information om udd.: Familiebehandler
Dato for kommende hold:
København – opstart september
Aarhus – opstart oktober
Pris:
DKK 34.900 (inkl. moms)
Du kan betale hele beløbet med det samme eller afdrage beløbet over 6 måneder.