Familiebehandler
Her kan du se datoerne for de kommende hold
Aarhus - opstart oktober 2024
Modul 1:
Fredag d. 25/10 2024
Lørdag d. 26/10 2024
Søndag d. 27/10 2024Modul 2:
Fredag d. 22/11 2024
Lørdag d. 23/11 2024
Søndag d. 24/11 2024Modul 3:
Fredag d. 17/1 2025
Lørdag d. 18/1 2025
Søndag d. 19/1 2025Modul 4:
Fredag d. 7/3 2025
Lørdag d. 8/3 2025
Søndag d. 9/3 2025Modul 5:
Fredag d. 11/4 2025
Lørdag d. 12/4 2025
Søndag d. 13/4 2025Modul 6:
Fredag d. 16/5 2025
Lørdag d. 17/5 2025
Søndag d. 18/5 2025Eksamen:
Fredag d. 20/6 2025
Lørdag d. 21/6 2025
Søndag d. 22/6 2025Aarhus - opstart efteråret 2025
Datoer kommer snarest.
København - januar 2025
Modul 1:
Fredag d. 31/1 2025
Lørdag d. 1/2 2025
Søndag d. 2/2 2025Modul 2:
Fredag d. 14/3 2025
Lørdag d. 15/3 2025
Søndag d. 16/3 2025Modul 3:
Fredag d. 9/5 2025
Lørdag d. 10/5 2025
Søndag d. 11/5 2025Modul 4:
Fredag d. 13/6 2025
Lørdag d. 14/6 2025
Søndag d. 15/6 2025Modul 5:
Fredag d. 5/9 2025
Lørdag d. 6/9 2025
Søndag d. 7/9 2025Modul 6:
Fredag d. 3/10 2025
Lørdag d. 4/10 2025
Søndag d. 5/10 2025Eksamen
Fredag d. 31/10 2025
Lørdag d. 1/11 2025
Søndag d. 2/11 2025
Beskrivelse af Familiebehandleruddannelsen
Bliv klædt på til at hjælpe endnu flere børn og unge til varig trivsel og sikkerhed og stå stærkere som fagperson. Memox Familiebehandleruddannelse består af 7 moduler, studiegrupper og supervisionsgrupper. Det sidste modul er et eksamensmodul.
Memox Familiebehandleruddannelse består af 7 moduler, studiegrupper og supervisionsgrupper. Det sidste modul er et eksamensmodul.
Vi gennemgår relevant teori inden for familiebehandling. Med Memox Familiebehandleruddannelse får du konkrete redskaber og metoder, som forbereder og ruster dig til de praktiske udfordringer, dilemmaer og komplekse situationer, som du skal kunne håndtere i dit arbejde med børn, unge og familier.
Memox Familiebehandleruddannelse er for dig, der er uddannet inden for det pædagogiske eller socialfaglige felt eller har erfaring med at arbejde med sårbare og udsatte børn, unge og familier. Du kan fx være lærer, mentor, pædagog, familiebehandler, socialrådgiver. Det kan også være for dig, der har arbejder i feltet i flere år.
Med Memox familiebehandleruddannelse får du:
-
- Kompetencerne til at gå helhedsorienteret og ressourcefokuseret til værks – herunder at kunne vælge de rette værktøjer til den enkelte familie, den enkelte unge eller det enkelte barn.
-
- En styrket bevidsthed og viden om dit eget udgangspunkt, din egen forståelse og din position i dit arbejde.
-
- En praksisnær og konsolideret læring, som styrker dig i teori og praksis.
-
- En bredere teoretisk forståelse og konkrete metoder og redskaber til brug i dit arbejde.
Moduler
Modul 1 - Personlig bevidsthed
Formål
Modul 1 kommer i høj grad til at handle om dig og dit potentiale og om hvad, der driver dig, begrænser dig og motiverer dig.En større bevidsthed om disse ting er bare første skridt på vejen. Vi træder også ind i refleksioner over, hvordan disse ting influerer dit møde med de mennesker, du arbejder med til daglig.
Også familierne, de unge og børnene, som du arbejder med, drives, begrænses og motiveres af meget forskelligartede ting. Når du bliver opmærksom på dem, kan du i endnu højere grad hjælpe dem med at styre deres liv i den ønskede retning.
Vi ønsker, at du som familiebehandler kan gøre familien bevidst om deres eget ståsted og ageren, og at du dermed kan hjælpe med at skabe større håb, udvikling og trivsel i familien.
Kompetencemål
Efter modul 1 har du:
* Oparbejdet en basal viden og bevidsthed om egne såvel som andres personlige behov og værdier.
* Opnået større bevidsthed om betydningen af det at skabe målsætninger samt frygtens betydning for vores ageren i verden.
* Fået et begyndende indblik i den systemiske teori.
* Viden og indsigt i parforholdets mysterier.
* Stiftet bekendtskab med Livshjulet, som et redskab til udviklingsarbejde.
* Opnået indsigt i måder, hvorpå vi kan kortlægge og kommunikere med forskellige personligheder.
* Generelt øget din personlige bevidsthed og din indsigt i, hvordan dine egne forforståelser virker ind i dit arbejde med børn, unge og familier.Modul 2 - Barnets og den unges udvikling
Formål
Formålet med dette modul er at give dig en grundlæggende forståelse for barnets og den unges neurologiske udvikling samt en fundamental viden om udvalgte udviklingsteorier om barnets og den unges psykiske udvikling.Teoretisk vil vi fordybe os i hjernens udvikling, tilknytningsdannelse, systemisk teori, mentalisering samt metoder og viden om, hvordan disse bruges i praksis.
Vi vil arbejde med barnets identitetsdannelse, med tegn og tolkning i forhold til omsorgssvigtede, udsatte børn, herunder børn med diagnoser. Desuden får du indsigt i at inddrage kreative tilgange som et konkret redskab i etablering af relationsdannelse. Grundlæggende erhverver du tilgange i det sociale arbejde med afsæt i vores ekspertise fra Memox’ mange års familiebehandling og anerkendte fagpersoners viden og erfaring på området.
Kompetencemål
Efter dette modul har du opnået et større teoretisk fundament om børn og unges udvikling samt fået flere redskaber i arbejdet med at understøtte en positiv udvikling. Du har også fået indblik i, at der kan findes en vej for os alle, og at vi skal målrette indsatsen til hvert enkelte menneske, vi arbejder med, samt være indstillet på at justere os undervejs.* Fundamental viden om barnets og den unges udvikling, herunder neurologiske og psykiske udviklingstrin.
* Øget viden om diagnoser samt viden om, hvordan man konkret, med afsæt i diagnoser, arbejder med viden om dette i familiebehandlingen.
* Viden om og redskaber til at arbejde med tilknytningsdannelse.
* Hvordan relationer, der bygger på epistemisk tillid, giver de bedste forudsætninger.
* Øget viden om mentaliseringsbaseret tilgange i familiebehandlingsarbejdet.
* Legens betydning og hvordan du kan inddrage den i familiebehandlingen.
* Øget viden om gængse evidensbaserede metoder i familiebehandlingen.
* Introduktion til Memox metoden.Modul 3 - Kriser, svigt & sorgs betydning i familiearbejdet
Formål
Formålet med dette modul er at give dig en indsigt i kriser, svigt, overgreb og sorgs betydning i arbejdet med familier.Vi arbejder med håndteringen af overgreb, og vi klæder dig på til at kunne vurdere et overgrebs karakter samt til konstruktivt at kunne arbejde hermed.
Modulet byder blandt andet på:
* Generel viden om kriser og traumer.
* Myter, fakta og statistik på området.
* Viden om tegn og symptomer efter overgreb.
* Senfølger efter overgreb.
* Forskelle på drenge og piger som ofre for overgreb.
* Redskaber til arbejdet med mennesker, der har været udsat for overgreb.
* Viden om overgreb i familien.
* Fokus på, hvordan vi som fagpersoner undgår, at samtalen fører til dobbelttraumatisering.
* Traumer med en mentaliseringsbaseret tilgang.
* Viden om lovgivningen på området.
* Viden om barnets lov og dennes betydning i arbejdet.Vi præsenterer dig for redskaber og veje at gå i arbejdet med vores målgruppe. På modulet arbejder vi i en vekselvirkning mellem oplæg, dialog, øvelser samt fortællinger fra personer, der har været udsat for overgreb.
Kompetencemål
Efter modul 3 har du:
* Tilegnet dig en grundlæggende viden om krisearbejdets mange udslag.
* Viden om traumatiserende begivenheder og reaktionsmønstre, herunder tolkning af tegn og vurdering af, hvornår der er tale om et overgreb af den ene eller anden karakter.
* Viden om praktisk håndtering af kriser og traumer.
* Udvalgte redskaber til og viden om, hvordan man som familiebehandler kan håndtere og arbejde med mennesker, der har været udsat for overgreb.
* Opnået fundamental viden om overgrebspakken og din underretningspligt.Modul 4 - Interkulturel forståelse af familiestrukturer og opgragelsesformer
Formål
Formålet med dette modul er at give dig en indsigt i forskellige tilgange og syn på opdragelse og opdragelsesformer repræsenteret i forskellige kulturer samt en viden om forskelle i familiestrukturer.Vi arbejder blandt andet med disse begreber:
* Normativt ideal – herunder anerkendende og inkluderende familierettet arbejde.
* Interkulturelt perspektiv.
* Mekanismer omkring kategoriseringer, egenskabs- og situationsforklaringer.
* Kulturforståelser – evolutionistisk, relativistisk og kontekstuelt.
* Identitetsteori.
* Intersektionalitet.
* Negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.Vi kigger på social kontrol – definitioner, udslag og forebyggelse samt på minoritetsgrupper – kendetegn, stigmatisering og ekskludering, og vi klæder dig på til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Vi inddrager praksiseksempler og perspektiverer kategoriseringer og kultur-opfattelser. På modulet arbejder vi i en vekselvirkning mellem oplæg, dialog og øvelser.Kompetencemål
Efter modul 4 har du:
* Opnået konkret viden om tilgange til opdragelse i forskellige kulturer.
* Du får konkret redskaber, der kan bruges til at navigere i dit videre arbejde med børn, unge og familier – herunder helt konkret hvordan man italesætter det interkulturelle og de kulturelle forskelle i familiers opdragelsestilgang, og hvordan man styrker tilknytningen i familien, herunder også afdækning af forældrerollen.
* Opnået forståelse for dine egne forforståelse og deres betydning i dit arbejde.
* Fået indsigter og metoder til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.Modul 5 – Kommunikation & samarbejde i forandringsprocesser
Formål
Formålet med dette modul er at give dig en praksisnær forståelse af sammenhængen mellem kommunikation og det at skabe forandring. Vi fokuserer på relationsarbejdet i mødet mellem dig og barnet, den unge eller familien, og vi kigger på betydningen af relation og alliance, herunder etableringen af tillid.Vi arbejder med narrativer – ændringen af fortællinger som en vej til at skabe positive livsforandringer – og med det løsningsfokuserede og systemiske mindset som det overordnede udgangspunkt i den anerkendende og forandringsskabende historiefortælling. Vi laver konkrete øvelser ud fra begreber som empowerment, italesættelse og den svære samtale med forældrene, barnet og den unge.
Kompetencemål
Efter modul 5 har du:
* Tilegnet dig grundlæggende viden om styrken i den enkeltes narrativ.
* Empowerment som tilgang til at skabe forandring sammen med familien.
* Fået en praksisforståelse af, hvordan fortællinger kan skabe forandringer.
* Tilegnet dig konkrete redskaber til etablering af tillid, relation og alliance i mødet med familien og i de samtaler, som indgår i arbejdet med børn, unge og familier.
* Opnået en forståelse af det essentielle i et løsningsfokuseret mindset og i at arbejde med at skabe forandringer i praksis.Modul 6 - Netværk & samarbejde
Formål
Formålet med dette modul er at bidrage til din generelle viden om både familiebehandlerarbejdets mange berøringsflader, samarbejdspartnere og interessenter og om netværk og samarbejde i dit arbejde med børn, unge og familier.Vi berører og arbejder blandt andet med disse ting:
* Grundlæggende teorier om netværksdannelse og samarbejdsformer.
* Praksisorienterede situationer og cases.
* Fordelene ved det gode samarbejde.
* Dig som rollemodel i samarbejdet.
* Netværkskort.
* Familierådslagning.
* Mål og handleplaner.
* Progressionsmåling.
* Dokumentation.Vi bruger hele modulet på at blive skarpere på de muligheder, der ligger i at inddrage netværket omkring et barn eller en familie. Formelle såvel som uformelle relationer kan være afgørende for arbejdet med at bringe barnet eller den unge i varig trivsel.
Kompetencemål
Efter modul 6 har du:
Tilegnet dig grundlæggende viden om det netværk, som udgør en fagpersons platform for samarbejde.
Begreberne til at redegøre for samarbejdets og netværkets betydning for dit arbejde.
Værktøjer til kortlægning af det personlige netværk til hjælp og støtte i en familie.
Redskaber til et professionelt samarbejde med eksterne aktører.
Metoder til at håndtere det dokumentationsarbejde, som er en vigtig og væsentlig del af arbejdet med børn, unge og familier.Vi ønsker jer et godt samarbejde i jeres familier, på arbejdet og generelt i jeres relationer.
Modul 7 - Eksamen
Formål
Ved en mundtlig eksamination har du mulighed for at afprøve de færdigheder og refleksioner, som du har opnået og gjort dig gennem de foregående fem moduler. For at kunne tilmelde sig den afsluttende eksamen er det en forudsætning, at du:Har gennemført alle uddannelsens 6 første moduler.
Har deltaget aktivt i undervisningen og lavet de stillede hjemmeopgaver.
Maximalt har et fravær, der svarer til et modul*.
Eksamen er åben, og du overværer de øvrige eksaminationer, den dag du selv er til eksamen. Du har 30 minutters forberedelse og 30 minutters eksamination inkl. votering. Censuren er ekstern og du bedømmes med bestået/ikke bestået.
Udgangspunktet for eksaminationen er en case omhandlende en eller flere af de udfordringer, der kan være forbundet med dit arbejde med børn, unge og familier. Ud fra den viden, læring og praktiske indsigt, som du har tilegnet sig i forløbet, giver du som eksaminand dine bud på, hvordan casens udfordringer kan håndteres og løses.I bedømmelsen lægges der afgørende vægt på, at du:
Udviser forståelse af og indsigt i den løsningsorienterede og forandringsskabende tilgang til familiearbejdet.
Kan redegøre for egne værdier og mål samt den betydning, de eventuelt har for løsningen af en opgave.
Udviser forståelse for og indsigt i betydningen af samarbejdet på tværs i familiebehandlerens arbejde.
Kan redegøre for begreber og socialpolitiske tiltag som eksempelvis overgrebspakken og underretningspligten.
Viser, at du kan arbejde målorienteret i indsatsen.
* Ved for meget fravær kan det i særlige tilfælde planlægges, så du kan gennemføre manglende moduler på det kommende hold og gå til eksamen med dette hold.Reeksamination
Det er muligt at tilmelde dig en reeksamination, hvis du ikke består din eksamen, eller hvis du af andre årsager bliver nødt til at afmelde. Prisen er 500,- kr.Ved reeksamination får du mulighed for at tilmelde dig eksamen på sjette modul af det førstkommende hold, ligesom du får feedback på din præsentation, så du har mulighed for at reflektere over, hvor du kan gøre en ekstra indsats.
Undervisere
Vi har et undervisningsteam, som består af både eksterne og interne kræfter med høj faglig kapacitet og bred undervisningserfaring.
Teamet er sammensat på baggrund af uddannelse, praksiserfaring og kompetenceområde. For de fleste gælder, at de selv har erfaring fra arbejdet med sårbare og udsatte børn, unge og familier.
Alle undervisere på Memox Familiebehandleruddannelse kan dermed bidrage med nuancer, perspektiver og erfaringer, som er værdifulde for arbejdet som familiebehandler.
Efter hvert modul evaluerer deltagerne undervisningen, så vi løbende kan følge op og optimere uddannelsen, og underviserne modtager løbende sparring på deres undervisning.
Underviserne kan variere fra hold til hold, men her kan du se nogle af dem, du kan have fornøjelsen af at møde på familiebehandleruddannelsenuddannelsen.
Faste undervisere
Henriette Wilson
Amélevi Hounou
Kristina Viegaard Andersen
Eksterne undervisere
Rasmus Hindrichs
Rasmus Bagger
Marianne Skytte
Maja Lundemark Andersen
Anne Kaplan
Ann E. Knudsen
Vil du vide mere om familiebehandleruddannelsen?
Kom til et uforpligtende og gratis informationsmøde hos Memox Akademiet. På vores informationsmøder fortæller vi om vores familiebehandleruddannelse, hvilke muligheder den giver dig, og hvad du kan få ud af den – både som privat- og fagperson.
Du får mulighed for at høre om vores uddannelser og stille dine spørgsmål til bl.a. projektleder Kristina Andersen, faglige leder Henriette Wilson og stifter Amélevi Hounou Rathleff.
De vil fortælle om essensen i vores tilgang og uddannelse, der dels handler om dit personlige ståsted og udvikling og dels giver dig konkrete, praksisnære redskaber og metoder med i bagagen.Lokation: Eliasgade 10, 2300 København S (i baghuset).
5 min gang fra Lergravparkens station. Gratis 3 timers parkering.Hvis du er forhindret i at deltage informationsmøderne, så ring til os og lav en aftale om et personligt møde. Vi ser frem til at møde dig!
Tilmelding og betaling
Hvad koster det?
Den samlede pris for hele uddannelsen er 39.900 kr. Du kan betale beløbet rentefrit over 10 måneder, eller betale 36.900 kr. på én gang og derved spare 3.000 kr.
Prisen inkluderer undervisning, kursusmaterialer, eksamination og forplejning.
Hjælp til finansiering af uddannelse og kursus
Der er forskellige muligheder for at finansiere den kommende efteruddannelse som familiebehandler og familievejleder. Der er mulighed for at søge om betaling af eller tilskud til uddannelse ved at søge midler gennem en kompetencefond. Se hvor og hvordan her.
Bruttolønsordningen
Der er mulighed for at få økonomisk tilskud til finansieringen via bl.a. bruttolønsordningen, hvor arbejdsgiver betaler for uddannelsen og betalingen afvikles over lønnen før skat. Læs mere her.
Er du ledig?
Hvis man er ledig, er der mulighed for at få jobcenter til at finansiere uddannelsen. Vi vil meget gerne fortælle jobcentrene om, hvilke kompetenceløft der opnås så man efterfølgende står styrket på jobmarkedet.
Arbejdsgiverbetalt gode
Der er mulighed for at få uddannelsen betalt af arbejdsgiver som et kompetenceløft. Vi drøfter gerne med din arbejdsgiver, hvilke kompetencemæssige muligheder uddannelsen kan give til lige præcis jeres arbejdsplads.
Afdragsordning
Du har også mulighed for at afdrage betalingen rentefrit over 6 eller 10 måneder.
Oftest stillede spørgsmål
Hvem kan søge ind på familiebehandleruddannelsen?
Hvordan er uddannelsen bygget op?
Hvad er kravene til eksamen?
Du kan gå til eksamen, hvis du:
- Har gennemført alle uddannelsens 6 første moduler.
- Har deltaget aktivt i undervisningen og lavet de stillede hjemmeopgaver.
- Maximalt har et fravær der svarer til et modul*.
* Vi sikrer løbende, at du bliver klædt på til at møde de krav, vi har til dig ved eksamen.
Hvem underviser?
Hvad hvis jeg ikke er tilfreds?
Hvis du ikke er tilfreds med det faglige indhold efter de to første moduler, kan du ansøge om at få pengene tilbage minus 10.000 kr.
Om uddannelsen
På uddannelsen gennemgår vi relevante metoder, der understøtter dig i rollen som socialfaglig koordinator og sparringspartner med fokus på børne- og ungeområdet. Samtidig får du konkrete redskaber, der ruster dig til de praktiske udfordringer, dilemmaer og komplekse arbejdssituationer, som en socialfaglig koordinator møder i sin hverdag.
Gennem hele forløbet lægger vi stor vægt på at inddrage deltagernes erfaringer og input. Undervisningen foregår derfor som en veksling mellem teori og praksisnære øvelser, cases, diskussioner, rollespil, oplæg mm. Det betyder, at du allerede under uddannelsen kan begynde at implementere nogle af de teknikker og redskaber, du kommer til at bruge som koordinator.
Det er vores ambition, at du efter hvert undervisningsmodul har fået konkrete og brugbare redskaber til at kunne navigere succesfuldt i dit arbejde som socialfaglig koordinator, med fokus på børne- og ungeområdet.
Metode og fundament
- Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
- Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
- Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
- Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
Opkvalificering
- Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
- Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
- Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
- Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
Udbytte
- Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
- Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
- Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
- Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
Målgruppe
Uddannelsen er relevant for koordinatorer, mellemledere, teamledere, personaleledere, konsulenter, fagkonsulenter, faglige ledere indenfor børene- og ungeområdet.
Undervisere
Vi har et undervisningsteam, som består af både eksterne og interne lærerkræfter med høj faglighed og bred undervisningserfaring. Efter hvert modul evaluerer deltagerne den enkelte underviser, så vi løbende kan optimere undervisningen.
Underviser 1
Underviser 2
Underviser 3
Uddannelsens opbygning
Uddannelsen består af 4 moduler. Hvert enkelt modul afvikles over 2 dage (onsdage og torsdage) fra kl. 9-17. Mellem modulerne vil der være hjemmearbejde, som gennemgås og fremlægges på et fælles webinar efter hvert modul.
Modul 1 - Personlig bevidsthed
Formål
Modul 1 kommer i høj grad til at handle om dig og dit potentiale og om hvad, der driver dig, begrænser dig og motiverer dig.
En større bevidsthed om disse ting er bare første skridt på vejen. Vi træder også ind i refleksioner over, hvordan disse ting influerer dit møde med de mennesker, du arbejder med til daglig.
Også familierne, de unge og børnene, som du arbejder med, drives, begrænses og motiveres af meget forskelligartede ting. Når du bliver opmærksom på dem, kan du i endnu højere grad hjælpe dem med at styre deres liv i den ønskede retning.
Vi ønsker, at du som familiebehandler kan gøre familien bevidst om deres eget ståsted og ageren, og at du dermed kan hjælpe med at skabe større håb, udvikling og trivsel i familien.
Kompetencemål
Efter modul 1 har du:
* Oparbejdet en basal viden og bevidsthed om egne såvel som andres personlige behov og værdier.
* Opnået større bevidsthed om betydningen af det at skabe målsætninger samt frygtens betydning for vores ageren i verden.
* Fået et begyndende indblik i den systemiske teori.
* Viden og indsigt i parforholdets mysterier.
* Stiftet bekendtskab med Livshjulet, som et redskab til udviklingsarbejde.
* Opnået indsigt i måder, hvorpå vi kan kortlægge og kommunikere med forskellige personligheder.
* Generelt øget din personlige bevidsthed og din indsigt i, hvordan dine egne forforståelser virker ind i dit arbejde med børn, unge og familier.
Modul 2 - Barnets og den unges udvikling
Formål
Formålet med dette modul er at give dig en grundlæggende forståelse for barnets og den unges neurologiske udvikling samt en fundamental viden om udvalgte udviklingsteorier om barnets og den unges psykiske udvikling.
Teoretisk vil vi fordybe os i hjernens udvikling, tilknytningsdannelse, systemisk teori, mentalisering samt metoder og viden om, hvordan disse bruges i praksis.
Vi vil arbejde med barnets identitetsdannelse, med tegn og tolkning i forhold til omsorgssvigtede, udsatte børn, herunder børn med diagnoser. Desuden får du indsigt i at inddrage kreative tilgange som et konkret redskab i etablering af relationsdannelse. Grundlæggende erhverver du tilgange i det sociale arbejde med afsæt i vores ekspertise fra Memox’ mange års familiebehandling og anerkendte fagpersoners viden og erfaring på området.
Kompetencemål
Efter dette modul har du opnået et større teoretisk fundament om børn og unges udvikling samt fået flere redskaber i arbejdet med at understøtte en positiv udvikling. Du har også fået indblik i, at der kan findes en vej for os alle, og at vi skal målrette indsatsen til hvert enkelte menneske, vi arbejder med, samt være indstillet på at justere os undervejs.
* Fundamental viden om barnets og den unges udvikling, herunder neurologiske og psykiske udviklingstrin.
* Øget viden om diagnoser samt viden om, hvordan man konkret, med afsæt i diagnoser, arbejder med viden om dette i familiebehandlingen.
* Viden om og redskaber til at arbejde med tilknytningsdannelse.
* Hvordan relationer, der bygger på epistemisk tillid, giver de bedste forudsætninger.
* Øget viden om mentaliseringsbaseret tilgange i familiebehandlingsarbejdet.
* Legens betydning og hvordan du kan inddrage den i familiebehandlingen.
* Øget viden om gængse evidensbaserede metoder i familiebehandlingen.
* Introduktion til Memox metoden.
Modul 3 - Kriser, svigt & sorgs betydning i familiearbejdet
Formål
Formålet med dette modul er at give dig en indsigt i kriser, svigt, overgreb og sorgs betydning i arbejdet med familier.
Vi arbejder med håndteringen af overgreb, og vi klæder dig på til at kunne vurdere et overgrebs karakter samt til konstruktivt at kunne arbejde hermed.
Modulet byder blandt andet på:
* Generel viden om kriser og traumer.
* Myter, fakta og statistik på området.
* Viden om tegn og symptomer efter overgreb.
* Senfølger efter overgreb.
* Forskelle på drenge og piger som ofre for overgreb.
* Redskaber til arbejdet med mennesker, der har været udsat for overgreb.
* Viden om overgreb i familien.
* Fokus på, hvordan vi som fagpersoner undgår, at samtalen fører til dobbelttraumatisering.
* Traumer med en mentaliseringsbaseret tilgang.
* Viden om lovgivningen på området.
* Viden om barnets lov og dennes betydning i arbejdet.
Vi præsenterer dig for redskaber og veje at gå i arbejdet med vores målgruppe. På modulet arbejder vi i en vekselvirkning mellem oplæg, dialog, øvelser samt fortællinger fra personer, der har været udsat for overgreb.
Kompetencemål
Efter modul 3 har du:
* Tilegnet dig en grundlæggende viden om krisearbejdets mange udslag.
* Viden om traumatiserende begivenheder og reaktionsmønstre, herunder tolkning af tegn og vurdering af, hvornår der er tale om et overgreb af den ene eller anden karakter.
* Viden om praktisk håndtering af kriser og traumer.
* Udvalgte redskaber til og viden om, hvordan man som familiebehandler kan håndtere og arbejde med mennesker, der har været udsat for overgreb.
* Opnået fundamental viden om overgrebspakken og din underretningspligt.
Modul 4 - Interkulturel forståelse af familiestrukturer og opgragelsesformer
Formål
Formålet med dette modul er at give dig en indsigt i forskellige tilgange og syn på opdragelse og opdragelsesformer repræsenteret i forskellige kulturer samt en viden om forskelle i familiestrukturer.
Vi arbejder blandt andet med disse begreber:
* Normativt ideal – herunder anerkendende og inkluderende familierettet arbejde.
* Interkulturelt perspektiv.
* Mekanismer omkring kategoriseringer, egenskabs- og situationsforklaringer.
* Kulturforståelser – evolutionistisk, relativistisk og kontekstuelt.
* Identitetsteori.
* Intersektionalitet.
* Negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Vi kigger på social kontrol – definitioner, udslag og forebyggelse samt på minoritetsgrupper – kendetegn, stigmatisering og ekskludering, og vi klæder dig på til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Vi inddrager praksiseksempler og perspektiverer kategoriseringer og kultur-opfattelser. På modulet arbejder vi i en vekselvirkning mellem oplæg, dialog og øvelser.
Kompetencemål
Efter modul 4 har du:
* Opnået konkret viden om tilgange til opdragelse i forskellige kulturer.
* Du får konkret redskaber, der kan bruges til at navigere i dit videre arbejde med børn, unge og familier – herunder helt konkret hvordan man italesætter det interkulturelle og de kulturelle forskelle i familiers opdragelsestilgang, og hvordan man styrker tilknytningen i familien, herunder også afdækning af forældrerollen.
* Opnået forståelse for dine egne forforståelse og deres betydning i dit arbejde.
* Fået indsigter og metoder til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Modul 4 - Interkulturel forståelse af familiestrukturer og opgragelsesformer
Formål
Formålet med dette modul er at give dig en indsigt i forskellige tilgange og syn på opdragelse og opdragelsesformer repræsenteret i forskellige kulturer samt en viden om forskelle i familiestrukturer.
Vi arbejder blandt andet med disse begreber:
* Normativt ideal – herunder anerkendende og inkluderende familierettet arbejde.
* Interkulturelt perspektiv.
* Mekanismer omkring kategoriseringer, egenskabs- og situationsforklaringer.
* Kulturforståelser – evolutionistisk, relativistisk og kontekstuelt.
* Identitetsteori.
* Intersektionalitet.
* Negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Vi kigger på social kontrol – definitioner, udslag og forebyggelse samt på minoritetsgrupper – kendetegn, stigmatisering og ekskludering, og vi klæder dig på til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Vi inddrager praksiseksempler og perspektiverer kategoriseringer og kultur-opfattelser. På modulet arbejder vi i en vekselvirkning mellem oplæg, dialog og øvelser.
Kompetencemål
Efter modul 4 har du:
* Opnået konkret viden om tilgange til opdragelse i forskellige kulturer.
* Du får konkret redskaber, der kan bruges til at navigere i dit videre arbejde med børn, unge og familier – herunder helt konkret hvordan man italesætter det interkulturelle og de kulturelle forskelle i familiers opdragelsestilgang, og hvordan man styrker tilknytningen i familien, herunder også afdækning af forældrerollen.
* Opnået forståelse for dine egne forforståelse og deres betydning i dit arbejde.
* Fået indsigter og metoder til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Modul 4 - Interkulturel forståelse af familiestrukturer og opgragelsesformer
Formål
Formålet med dette modul er at give dig en indsigt i forskellige tilgange og syn på opdragelse og opdragelsesformer repræsenteret i forskellige kulturer samt en viden om forskelle i familiestrukturer.
Vi arbejder blandt andet med disse begreber:
* Normativt ideal – herunder anerkendende og inkluderende familierettet arbejde.
* Interkulturelt perspektiv.
* Mekanismer omkring kategoriseringer, egenskabs- og situationsforklaringer.
* Kulturforståelser – evolutionistisk, relativistisk og kontekstuelt.
* Identitetsteori.
* Intersektionalitet.
* Negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Vi kigger på social kontrol – definitioner, udslag og forebyggelse samt på minoritetsgrupper – kendetegn, stigmatisering og ekskludering, og vi klæder dig på til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Vi inddrager praksiseksempler og perspektiverer kategoriseringer og kultur-opfattelser. På modulet arbejder vi i en vekselvirkning mellem oplæg, dialog og øvelser.
Kompetencemål
Efter modul 4 har du:
* Opnået konkret viden om tilgange til opdragelse i forskellige kulturer.
* Du får konkret redskaber, der kan bruges til at navigere i dit videre arbejde med børn, unge og familier – herunder helt konkret hvordan man italesætter det interkulturelle og de kulturelle forskelle i familiers opdragelsestilgang, og hvordan man styrker tilknytningen i familien, herunder også afdækning af forældrerollen.
* Opnået forståelse for dine egne forforståelse og deres betydning i dit arbejde.
* Fået indsigter og metoder til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Modul 4 - Interkulturel forståelse af familiestrukturer og opgragelsesformer
Formål
Formålet med dette modul er at give dig en indsigt i forskellige tilgange og syn på opdragelse og opdragelsesformer repræsenteret i forskellige kulturer samt en viden om forskelle i familiestrukturer.
Vi arbejder blandt andet med disse begreber:
* Normativt ideal – herunder anerkendende og inkluderende familierettet arbejde.
* Interkulturelt perspektiv.
* Mekanismer omkring kategoriseringer, egenskabs- og situationsforklaringer.
* Kulturforståelser – evolutionistisk, relativistisk og kontekstuelt.
* Identitetsteori.
* Intersektionalitet.
* Negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Vi kigger på social kontrol – definitioner, udslag og forebyggelse samt på minoritetsgrupper – kendetegn, stigmatisering og ekskludering, og vi klæder dig på til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Vi inddrager praksiseksempler og perspektiverer kategoriseringer og kultur-opfattelser. På modulet arbejder vi i en vekselvirkning mellem oplæg, dialog og øvelser.
Kompetencemål
Efter modul 4 har du:
* Opnået konkret viden om tilgange til opdragelse i forskellige kulturer.
* Du får konkret redskaber, der kan bruges til at navigere i dit videre arbejde med børn, unge og familier – herunder helt konkret hvordan man italesætter det interkulturelle og de kulturelle forskelle i familiers opdragelsestilgang, og hvordan man styrker tilknytningen i familien, herunder også afdækning af forældrerollen.
* Opnået forståelse for dine egne forforståelse og deres betydning i dit arbejde.
* Fået indsigter og metoder til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Praktiske information om udd.: Familiebehandler
Dato for kommende hold:
Aarhus – oktober 2024
København – januar 2025
Aarhus – efterår 2025
Pris:
DKK 39.900 (inkl. moms)
Læs mere om tilmelding og betaling ved at klikke her