Familiebehandler

Bliv klædt på til at hjælpe endnu flere børn og unge til varig trivsel og sikkerhed og stå stærkere som fagperson. Memox Familiebehandleruddannelse består af 7 moduler, studiegrupper og supervisionsgrupper. Det sidste modul er et eksamensmodul.

Memox Familiebehandleruddannelse består af 7 moduler, studiegrupper og supervisionsgrupper. Det sidste modul er et eksamensmodul.

Vi gennemgår relevant teori inden for familiebehandling. Med Memox Familiebehandleruddannelse får du konkrete redskaber og metoder, som forbereder og ruster dig til de praktiske udfordringer, dilemmaer og komplekse situationer, som du skal kunne håndtere i dit arbejde med børn, unge og familier.

Memox Familiebehandleruddannelse er for dig, der er uddannet inden for det pædagogiske eller socialfaglige felt eller har erfaring med at arbejde med sårbare og udsatte børn, unge og familier. Du kan fx være lærer, mentor, pædagog, familiebehandler, socialrådgiver. Det kan også være for dig, der har arbejder i feltet i flere år.

Med Memox familiebehandleruddannelse får du:

    • Kompetencerne til at gå helhedsorienteret og ressourcefokuseret til værks – herunder at kunne vælge de rette værktøjer til den enkelte familie, den enkelte unge eller det enkelte barn.

    • En styrket bevidsthed og viden om dit eget udgangspunkt, din egen forståelse og din position i dit arbejde.

    • En praksisnær og konsolideret læring, som styrker dig i teori og praksis.

    • En bredere teoretisk forståelse og konkrete metoder og redskaber til brug i dit arbejde.

Her kan du se datoerne for de kommende hold
Undervisere

Vi har et undervisningsteam, som består af  både eksterne og interne kræfter med høj faglig kapacitet og bred undervisningserfaring.

Teamet er sammensat på baggrund af uddannelse, praksiserfaring og kompetenceområde. For de fleste gælder, at de selv har erfaring fra arbejdet med sårbare og udsatte børn, unge og familier.

Alle undervisere på Memox Familiebehandleruddannelse kan dermed bidrage med nuancer, perspektiver og erfaringer, som er værdifulde for arbejdet som familiebehandler.

Efter hvert modul evaluerer deltagerne undervisningen, så vi løbende kan følge op og optimere uddannelsen, og underviserne modtager løbende sparring på deres undervisning.

Underviserne kan variere fra hold til hold, men her kan du se nogle af dem, du kan have fornøjelsen af at møde på familiebehandleruddannelsenuddannelsen.

Faste undervisere

Amélevi Hounou

Henriette Wilson

Henriette Wilson

Eksterne undervisere

Rasmus Bagger

Marianne Skytte

Oftest stillede spørgsmål
Om uddannelsen

På uddannelsen gennemgår vi relevante metoder, der understøtter dig i rollen som socialfaglig koordinator og sparringspartner med fokus på børne- og ungeområdet. Samtidig får du konkrete redskaber, der ruster dig til de praktiske udfordringer, dilemmaer og komplekse arbejdssituationer, som en socialfaglig koordinator møder i sin hverdag.

Gennem hele forløbet lægger vi stor vægt på at inddrage deltagernes erfaringer og input. Undervisningen foregår derfor som en veksling mellem teori og praksisnære øvelser, cases, diskussioner, rollespil, oplæg mm. Det betyder, at du allerede under uddannelsen kan begynde at implementere nogle af de teknikker og redskaber, du kommer til at bruge som koordinator.

Det er vores ambition, at du efter hvert undervisningsmodul har fået konkrete og brugbare redskaber til at kunne navigere succesfuldt i dit arbejde som socialfaglig koordinator, med fokus på børne- og ungeområdet.

Metode og fundament
  • Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
  • Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
  • Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
  • Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
Opkvalificering
  • Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
  • Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
  • Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
  • Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
Udbytte
  • Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
  • Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
  • Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
  • Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
Målgruppe

Uddannelsen er relevant for koordinatorer, mellemledere, teamledere, personaleledere, konsulenter, fagkonsulenter, faglige ledere indenfor børene- og ungeområdet.

Undervisere

Vi har et undervisningsteam, som består af både eksterne og interne lærerkræfter med høj faglighed og bred undervisningserfaring. Efter hvert modul evaluerer deltagerne den enkelte underviser, så vi løbende kan optimere undervisningen.

Underviser 1

Underviser 2

Underviser 3

Uddannelsens opbygning

Uddannelsen består af 4 moduler. Hvert enkelt modul afvikles over 2 dage (onsdage og torsdage) fra kl. 9-17. Mellem modulerne vil der være hjemmearbejde, som gennemgås og fremlægges på et fælles webinar efter hvert modul.

Modul 1 - Personlig bevidsthed

Formået med dette modul er at gøre dig bevidst om dit potentiale, og om hvad der driver, begrænser og motiverer dig. En større bevidsthed om dette er bare første skridt på vejen. Vi træder også ind i refleksioner over, hvordan disse ting influerer på dit møde med de mennesker, du arbejder med til daglig. Også familierne, de unge og børnene som du arbejder med, drives, begrænses og motiveres af meget forskelligartede ting. Når du bliver opmærksom på dem, kan du i endnu højere grad hjælpe dem med at styre deres liv i den ønskede retning.

Kompetencemål
Efter modul 1 har du:

Oparbejdet en basal viden og bevidsthed om egne såvel som andres personlige behov, værdier og overbevisninger
Stiftet bekendtskab med livshjulet som et redskab til udviklingsarbejde
Opnået indsigt i måder, hvorpå vi kan kortlægge og kommunikere med forskellige personligheder
Generelt øget din personlige bevidsthed og din indsigt i, hvordan dine egne forforståelser virker ind i dit arbejde med børn, unge og familier.

Modul 2 - Barnets og den unges udvikling

Formålet med dette modul er at give dig en grundlæggende forståelse for barnets og den unges neurologiske udvikling samt en fundamental viden om udvalgte udviklingsteorier om deres psykiske udvikling. Vi arbejder med barnets identitetsdannelse og tegn og tolkning i forhold til omsorgssvigtede børn og børn med diagnoser. Du får blandt andet viden om tilknytningsdannelse i praksis, det autonome nervesystem og legens betydning for relationsdannelsen.

Vi klæder dig på med metoder og tilgange i socialt arbejde, netværksdannelse og samarbejdsformer med afsæt i vores ekspertise fra Memox’ familiebehandling.

Kompetencemål
Efter modul 2 har du:

Fundamental viden om barnets og den unges neurologiske og psykiske udviklingstrin.
Øget viden om neurologiske diagnoser samt viden om, hvordan man konkret arbejder hermed i en familiebehandling.
Viden om og redskaber til at arbejde med tilknytningsdannelse, det autonome nervesystem og udfordrende adfærd.
Viden om metoder, begreber og konkrete praksisorienterede tiltag, der er væsentlige i familiebehandlingen – og du er klædt på til at bruge dem.
Grundlæggende viden om kortlægning af det netværk, der udgør en familiebehandlers platform for tværfagligt samarbejde.

Modul 3 - Kriser, svigt & sorgs betydning i familiearbejdet

Formålet med dette modul er at give dig en indsigt i kriser, svigt og overgrebs betydning i arbejdet med børn, unge og familier.

Vi arbejder med håndteringen af overgreb, og vi klæder dig på til at kunne vurdere et overgrebs karakter samt til konstruktivt at kunne arbejde hermed.

Vi præsenterer dig for redskaber og veje at gå i arbejdet med vores målgruppe – både hvordan du håndterer mistanken om overgreb og hvordan du går til værks i samtalerne med barnet eller den unge.
På modulet arbejder vi i en vekselvirkning mellem oplæg, dialog, øvelser samt fortællinger fra personer, der har været udsat for overgreb.

Kompetencemål
Efter modul 3 har du:

Tilegnet dig en grundlæggende viden om traumatiserende begivenheder og reaktionsmønstre, herunder tolkning af tegn og vurdering af, hvornår der er tale om et overgreb af den ene eller anden karakter.
Viden om praktisk håndtering af traumer.
Udvalgte redskaber til og viden om, hvordan man som familiebehandler kan håndtere og arbejde med mennesker, der har været udsat for overgreb.
Opnået fundamental viden om overgrebspakken og din underretningspligt.

Modul 4 - Interkulturel forståelse af familiestrukturer og opgragelsesformer

Formålet med dette modul er at give dig en grundlæggende viden om kulturforskelle, familiestrukturer og opdragelsesformer samt en bevidsthed om dine egne forforståelser og tolkninger. Vi arbejder med social kontrol, æresrelaterede konflikter og forskellige kulturopfattelser.

Vi tager udgangspunkt i Memox’ ekspertise i arbejdet med udsatte børn og familier med etnisk minoritetsbaggrund og etnisk dansk baggrund, når vi dykker ned i det sociale og pædagogiske arbejde i forhold til forskellige former for udsathed, sårbarhed og styrkeopbygning i disse familier. Vi udvider kulturbegrebet og ser på social kontrol i et bredt perspektiv. Social kontrol, også af negativ art, forekommer på tværs af religion, etnicitet og social baggrund.

Kompetencemål
Efter modul 4 har du:

Opnået konkret viden om forskellige kulturer og opdragelsesmønstre.
Erhvervet konkrete redskaber til at navigere med i arbejdet med børn, unge og familier – herunder helt konkret, hvordan du kan italesætte de kulturelle forskelle i opdragelsen, og hvordan du fx håndterer grænsesætning og strukturskabelse i familien.
Opnået forståelse for dine egne forforståelser og deres betydning i dit arbejde med børn, unge og familier.
Indsigter og metoder til at arbejde med social kontrol og æresrelaterede konflikter.

Modul 4 - Interkulturel forståelse af familiestrukturer og opgragelsesformer

Formålet med dette modul er at give dig en grundlæggende viden om kulturforskelle, familiestrukturer og opdragelsesformer samt en bevidsthed om dine egne forforståelser og tolkninger. Vi arbejder med social kontrol, æresrelaterede konflikter og forskellige kulturopfattelser.

Vi tager udgangspunkt i Memox’ ekspertise i arbejdet med udsatte børn og familier med etnisk minoritetsbaggrund og etnisk dansk baggrund, når vi dykker ned i det sociale og pædagogiske arbejde i forhold til forskellige former for udsathed, sårbarhed og styrkeopbygning i disse familier. Vi udvider kulturbegrebet og ser på social kontrol i et bredt perspektiv. Social kontrol, også af negativ art, forekommer på tværs af religion, etnicitet og social baggrund.

Kompetencemål
Efter modul 4 har du:

Opnået konkret viden om forskellige kulturer og opdragelsesmønstre.
Erhvervet konkrete redskaber til at navigere med i arbejdet med børn, unge og familier – herunder helt konkret, hvordan du kan italesætte de kulturelle forskelle i opdragelsen, og hvordan du fx håndterer grænsesætning og strukturskabelse i familien.
Opnået forståelse for dine egne forforståelser og deres betydning i dit arbejde med børn, unge og familier.
Indsigter og metoder til at arbejde med social kontrol og æresrelaterede konflikter.

Modul 4 - Interkulturel forståelse af familiestrukturer og opgragelsesformer

Formålet med dette modul er at give dig en grundlæggende viden om kulturforskelle, familiestrukturer og opdragelsesformer samt en bevidsthed om dine egne forforståelser og tolkninger. Vi arbejder med social kontrol, æresrelaterede konflikter og forskellige kulturopfattelser.

Vi tager udgangspunkt i Memox’ ekspertise i arbejdet med udsatte børn og familier med etnisk minoritetsbaggrund og etnisk dansk baggrund, når vi dykker ned i det sociale og pædagogiske arbejde i forhold til forskellige former for udsathed, sårbarhed og styrkeopbygning i disse familier. Vi udvider kulturbegrebet og ser på social kontrol i et bredt perspektiv. Social kontrol, også af negativ art, forekommer på tværs af religion, etnicitet og social baggrund.

Kompetencemål
Efter modul 4 har du:

Opnået konkret viden om forskellige kulturer og opdragelsesmønstre.
Erhvervet konkrete redskaber til at navigere med i arbejdet med børn, unge og familier – herunder helt konkret, hvordan du kan italesætte de kulturelle forskelle i opdragelsen, og hvordan du fx håndterer grænsesætning og strukturskabelse i familien.
Opnået forståelse for dine egne forforståelser og deres betydning i dit arbejde med børn, unge og familier.
Indsigter og metoder til at arbejde med social kontrol og æresrelaterede konflikter.

Modul 4 - Interkulturel forståelse af familiestrukturer og opgragelsesformer

Formålet med dette modul er at give dig en grundlæggende viden om kulturforskelle, familiestrukturer og opdragelsesformer samt en bevidsthed om dine egne forforståelser og tolkninger. Vi arbejder med social kontrol, æresrelaterede konflikter og forskellige kulturopfattelser.

Vi tager udgangspunkt i Memox’ ekspertise i arbejdet med udsatte børn og familier med etnisk minoritetsbaggrund og etnisk dansk baggrund, når vi dykker ned i det sociale og pædagogiske arbejde i forhold til forskellige former for udsathed, sårbarhed og styrkeopbygning i disse familier. Vi udvider kulturbegrebet og ser på social kontrol i et bredt perspektiv. Social kontrol, også af negativ art, forekommer på tværs af religion, etnicitet og social baggrund.

Kompetencemål
Efter modul 4 har du:

Opnået konkret viden om forskellige kulturer og opdragelsesmønstre.
Erhvervet konkrete redskaber til at navigere med i arbejdet med børn, unge og familier – herunder helt konkret, hvordan du kan italesætte de kulturelle forskelle i opdragelsen, og hvordan du fx håndterer grænsesætning og strukturskabelse i familien.
Opnået forståelse for dine egne forforståelser og deres betydning i dit arbejde med børn, unge og familier.
Indsigter og metoder til at arbejde med social kontrol og æresrelaterede konflikter.

Praktiske information om udd.: Familiebehandler 

Dato for kommende hold:
København – opstart september
Aarhus – opstart oktober

Pris:
DKK 34.900 (inkl. moms)

Du kan betale hele beløbet med det samme eller afdrage beløbet over 6 måneder.

Har du spørgsmål?Tilmeld uddannelsen
Det siger vores deltagere på uddannelsen 'Familiebehandler'

Jeg har udvidet min horisont i forhold til, hvordan man skal se, tænke, lytte i arbejdet som familiebehandler.

Wassim, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

Jeg føler, at jeg er klædt på som familiebehandler og er klar til at starte min første sag i denne branche.

Sofia, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

Uddannelsen har udviklet mig fagligt og personligt. Jeg har fået så mange konkredte redskaber, som kan anvendes i familiebehandlingen. Selvbevidsthedsrejsen på denne uddannelse har været berigende. 

Shegel, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

Uddannelsen har givet mig en større forståelse for, hvordan man skaber de bedste rammer for tillid og positiv forandring. Jeg har tilegnet mig viden og metoder kan bruge i mit private liv.

Sarah, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

Jeg er blevet bedre til at forstå og analysere menneskets adfærd – og til at guide dem til at opnå den forandring, de ønsker at skabe.

Rania, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

Jeg har fået redskaber og brugbare metoder til at hjælpe andre, der beginder sig i svære situation. Det har været en fantastisk rejse, som jeg kun varmt kan anbefale alle at tage med på

Gitte, Deltager på Memox familiebehandleruddannelse

Jeg har både lært mig selv bedre at kende og fået ny viden i forhold til mit arbejde med socialt udsatte mennesker

Ahmed, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

Amelevi

Brug for hjælp?

Du kan kontakte os på Tlf. +45 53 87 34 17 og email: info@memoxakademiet.dk eller du kan Indtast dine oplysninger i nedenstående formular og indsende dit spørgsmål, og vi vender tilbage snarest.