Familiebehandler

Her kan du se datoerne for de kommende hold
Beskrivelse af Familiebehandleruddannelsen

Bliv klædt på til at hjælpe endnu flere børn og unge til varig trivsel og sikkerhed og stå stærkere som fagperson. Memox Familiebehandleruddannelse består af 7 moduler, studiegrupper og supervisionsgrupper. Det sidste modul er et eksamensmodul.

Memox Familiebehandleruddannelse består af 7 moduler, studiegrupper og supervisionsgrupper. Det sidste modul er et eksamensmodul.

Vi gennemgår relevant teori inden for familiebehandling. Med Memox Familiebehandleruddannelse får du konkrete redskaber og metoder, som forbereder og ruster dig til de praktiske udfordringer, dilemmaer og komplekse situationer, som du skal kunne håndtere i dit arbejde med børn, unge og familier.

Memox Familiebehandleruddannelse er for dig, der er uddannet inden for det pædagogiske eller socialfaglige felt eller har erfaring med at arbejde med sårbare og udsatte børn, unge og familier. Du kan fx være lærer, mentor, pædagog, familiebehandler, socialrådgiver. Det kan også være for dig, der har arbejder i feltet i flere år.

Med Memox familiebehandleruddannelse får du:

    • Kompetencerne til at gå helhedsorienteret og ressourcefokuseret til værks – herunder at kunne vælge de rette værktøjer til den enkelte familie, den enkelte unge eller det enkelte barn.

    • En styrket bevidsthed og viden om dit eget udgangspunkt, din egen forståelse og din position i dit arbejde.

    • En praksisnær og konsolideret læring, som styrker dig i teori og praksis.

    • En bredere teoretisk forståelse og konkrete metoder og redskaber til brug i dit arbejde.

Moduler
Undervisere

Vi har et undervisningsteam, som består af  både eksterne og interne kræfter med høj faglig kapacitet og bred undervisningserfaring.

Teamet er sammensat på baggrund af uddannelse, praksiserfaring og kompetenceområde. For de fleste gælder, at de selv har erfaring fra arbejdet med sårbare og udsatte børn, unge og familier.

Alle undervisere på Memox Familiebehandleruddannelse kan dermed bidrage med nuancer, perspektiver og erfaringer, som er værdifulde for arbejdet som familiebehandler.

Efter hvert modul evaluerer deltagerne undervisningen, så vi løbende kan følge op og optimere uddannelsen, og underviserne modtager løbende sparring på deres undervisning.

Underviserne kan variere fra hold til hold, men her kan du se nogle af dem, du kan have fornøjelsen af at møde på familiebehandleruddannelsenuddannelsen.

Faste undervisere
Henriette Wilson

Henriette Wilson

Amélevi Hounou

Kristina Viegaard Andersen

Eksterne undervisere

Rasmus Hindrichs

Rasmus Bagger

Marianne Skytte

Maja Lundemark Andersen

Anne Kaplan

Anne Kaplan

Ann E. Knudsen

Ann E. Knudsen

Oftest stillede spørgsmål
Om uddannelsen

På uddannelsen gennemgår vi relevante metoder, der understøtter dig i rollen som socialfaglig koordinator og sparringspartner med fokus på børne- og ungeområdet. Samtidig får du konkrete redskaber, der ruster dig til de praktiske udfordringer, dilemmaer og komplekse arbejdssituationer, som en socialfaglig koordinator møder i sin hverdag.

Gennem hele forløbet lægger vi stor vægt på at inddrage deltagernes erfaringer og input. Undervisningen foregår derfor som en veksling mellem teori og praksisnære øvelser, cases, diskussioner, rollespil, oplæg mm. Det betyder, at du allerede under uddannelsen kan begynde at implementere nogle af de teknikker og redskaber, du kommer til at bruge som koordinator.

Det er vores ambition, at du efter hvert undervisningsmodul har fået konkrete og brugbare redskaber til at kunne navigere succesfuldt i dit arbejde som socialfaglig koordinator, med fokus på børne- og ungeområdet.

  • Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
  • Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
  • Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
  • Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
  • Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
  • Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
  • Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
  • Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
  • Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
  • Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
  • Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
  • Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
Målgruppe

Uddannelsen er relevant for koordinatorer, mellemledere, teamledere, personaleledere, konsulenter, fagkonsulenter, faglige ledere indenfor børene- og ungeområdet.

Undervisere

Vi har et undervisningsteam, som består af både eksterne og interne lærerkræfter med høj faglighed og bred undervisningserfaring. Efter hvert modul evaluerer deltagerne den enkelte underviser, så vi løbende kan optimere undervisningen.

Underviser 1

Underviser 2

Underviser 3

Uddannelsens opbygning

Uddannelsen består af 4 moduler. Hvert enkelt modul afvikles over 2 dage (onsdage og torsdage) fra kl. 9-17. Mellem modulerne vil der være hjemmearbejde, som gennemgås og fremlægges på et fælles webinar efter hvert modul.

Formål
Modul 1 kommer i høj grad til at handle om dig og dit potentiale og om hvad, der driver dig, begrænser dig og motiverer dig.

En større bevidsthed om disse ting er bare første skridt på vejen. Vi træder også ind i refleksioner over, hvordan disse ting influerer dit møde med de mennesker, du arbejder med til daglig.

Også familierne, de unge og børnene, som du arbejder med, drives, begrænses og motiveres af meget forskelligartede ting. Når du bliver opmærksom på dem, kan du i endnu højere grad hjælpe dem med at styre deres liv i den ønskede retning.

Vi ønsker, at du som familiebehandler kan gøre familien bevidst om deres eget ståsted og ageren, og at du dermed kan hjælpe med at skabe større håb, udvikling og trivsel i familien.

Kompetencemål
Efter modul 1 har du:
* Oparbejdet en basal viden og bevidsthed om egne såvel som andres personlige behov og værdier.
* Opnået større bevidsthed om betydningen af det at skabe målsætninger samt frygtens betydning for vores ageren i verden.
* Fået et begyndende indblik i den systemiske teori.
* Viden og indsigt i parforholdets mysterier.
* Stiftet bekendtskab med Livshjulet, som et redskab til udviklingsarbejde.
* Opnået indsigt i måder, hvorpå vi kan kortlægge og kommunikere med forskellige personligheder.
* Generelt øget din personlige bevidsthed og din indsigt i, hvordan dine egne forforståelser virker ind i dit arbejde med børn, unge og familier.

Formål
Formålet med dette modul er at give dig en grundlæggende forståelse for barnets og den unges neurologiske udvikling samt en fundamental viden om udvalgte udviklingsteorier om barnets og den unges psykiske udvikling.

Teoretisk vil vi fordybe os i hjernens udvikling, tilknytningsdannelse, systemisk teori, mentalisering samt metoder og viden om, hvordan disse bruges i praksis.

Vi vil arbejde med barnets identitetsdannelse, med tegn og tolkning i forhold til omsorgssvigtede, udsatte børn, herunder børn med diagnoser. Desuden får du indsigt i at inddrage kreative tilgange som et konkret redskab i etablering af relationsdannelse. Grundlæggende erhverver du tilgange i det sociale arbejde med afsæt i vores ekspertise fra Memox’ mange års familiebehandling og anerkendte fagpersoners viden og erfaring på området.

Kompetencemål
Efter dette modul har du opnået et større teoretisk fundament om børn og unges udvikling samt fået flere redskaber i arbejdet med at understøtte en positiv udvikling. Du har også fået indblik i, at der kan findes en vej for os alle, og at vi skal målrette indsatsen til hvert enkelte menneske, vi arbejder med, samt være indstillet på at justere os undervejs.

* Fundamental viden om barnets og den unges udvikling, herunder neurologiske og psykiske udviklingstrin.
* Øget viden om diagnoser samt viden om, hvordan man konkret, med afsæt i diagnoser, arbejder med viden om dette i familiebehandlingen.
* Viden om og redskaber til at arbejde med tilknytningsdannelse.
* Hvordan relationer, der bygger på epistemisk tillid, giver de bedste forudsætninger.
* Øget viden om mentaliseringsbaseret tilgange i familiebehandlingsarbejdet.
* Legens betydning og hvordan du kan inddrage den i familiebehandlingen.
* Øget viden om gængse evidensbaserede metoder i familiebehandlingen.
* Introduktion til Memox metoden.

Formål
Formålet med dette modul er at give dig en indsigt i kriser, svigt, overgreb og sorgs betydning i arbejdet med familier.

Vi arbejder med håndteringen af overgreb, og vi klæder dig på til at kunne vurdere et overgrebs karakter samt til konstruktivt at kunne arbejde hermed.

Modulet byder blandt andet på:
* Generel viden om kriser og traumer.
* Myter, fakta og statistik på området.
* Viden om tegn og symptomer efter overgreb.
* Senfølger efter overgreb.
* Forskelle på drenge og piger som ofre for overgreb.
* Redskaber til arbejdet med mennesker, der har været udsat for overgreb.
* Viden om overgreb i familien.
* Fokus på, hvordan vi som fagpersoner undgår, at samtalen fører til dobbelttraumatisering.
* Traumer med en mentaliseringsbaseret tilgang.
* Viden om lovgivningen på området.
* Viden om barnets lov og dennes betydning i arbejdet.

Vi præsenterer dig for redskaber og veje at gå i arbejdet med vores målgruppe. På modulet arbejder vi i en vekselvirkning mellem oplæg, dialog, øvelser samt fortællinger fra personer, der har været udsat for overgreb.

Kompetencemål
Efter modul 3 har du:
* Tilegnet dig en grundlæggende viden om krisearbejdets mange udslag.
* Viden om traumatiserende begivenheder og reaktionsmønstre, herunder tolkning af tegn og vurdering af, hvornår der er tale om et overgreb af den ene eller anden karakter.
* Viden om praktisk håndtering af kriser og traumer.
* Udvalgte redskaber til og viden om, hvordan man som familiebehandler kan håndtere og arbejde med mennesker, der har været udsat for overgreb.
* Opnået fundamental viden om overgrebspakken og din underretningspligt.

Formål
Formålet med dette modul er at give dig en indsigt i forskellige tilgange og syn på opdragelse og opdragelsesformer repræsenteret i forskellige kulturer samt en viden om forskelle i familiestrukturer.

Vi arbejder blandt andet med disse begreber:
* Normativt ideal – herunder anerkendende og inkluderende familierettet arbejde.
* Interkulturelt perspektiv.
* Mekanismer omkring kategoriseringer, egenskabs- og situationsforklaringer.
* Kulturforståelser – evolutionistisk, relativistisk og kontekstuelt.
* Identitetsteori.
* Intersektionalitet.
* Negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.

Vi kigger på social kontrol – definitioner, udslag og forebyggelse samt på minoritetsgrupper – kendetegn, stigmatisering og ekskludering, og vi klæder dig på til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Vi inddrager praksiseksempler og perspektiverer kategoriseringer og kultur-opfattelser. På modulet arbejder vi i en vekselvirkning mellem oplæg, dialog og øvelser.

Kompetencemål
Efter modul 4 har du:
* Opnået konkret viden om tilgange til opdragelse i forskellige kulturer.
* Du får konkret redskaber, der kan bruges til at navigere i dit videre arbejde med børn, unge og familier – herunder helt konkret hvordan man italesætter det interkulturelle og de kulturelle forskelle i familiers opdragelsestilgang, og hvordan man styrker tilknytningen i familien, herunder også afdækning af forældrerollen.
* Opnået forståelse for dine egne forforståelse og deres betydning i dit arbejde.
* Fået indsigter og metoder til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.

Formål
Formålet med dette modul er at give dig en indsigt i forskellige tilgange og syn på opdragelse og opdragelsesformer repræsenteret i forskellige kulturer samt en viden om forskelle i familiestrukturer.

Vi arbejder blandt andet med disse begreber:
* Normativt ideal – herunder anerkendende og inkluderende familierettet arbejde.
* Interkulturelt perspektiv.
* Mekanismer omkring kategoriseringer, egenskabs- og situationsforklaringer.
* Kulturforståelser – evolutionistisk, relativistisk og kontekstuelt.
* Identitetsteori.
* Intersektionalitet.
* Negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.

Vi kigger på social kontrol – definitioner, udslag og forebyggelse samt på minoritetsgrupper – kendetegn, stigmatisering og ekskludering, og vi klæder dig på til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Vi inddrager praksiseksempler og perspektiverer kategoriseringer og kultur-opfattelser. På modulet arbejder vi i en vekselvirkning mellem oplæg, dialog og øvelser.

Kompetencemål
Efter modul 4 har du:
* Opnået konkret viden om tilgange til opdragelse i forskellige kulturer.
* Du får konkret redskaber, der kan bruges til at navigere i dit videre arbejde med børn, unge og familier – herunder helt konkret hvordan man italesætter det interkulturelle og de kulturelle forskelle i familiers opdragelsestilgang, og hvordan man styrker tilknytningen i familien, herunder også afdækning af forældrerollen.
* Opnået forståelse for dine egne forforståelse og deres betydning i dit arbejde.
* Fået indsigter og metoder til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.

Formål
Formålet med dette modul er at give dig en indsigt i forskellige tilgange og syn på opdragelse og opdragelsesformer repræsenteret i forskellige kulturer samt en viden om forskelle i familiestrukturer.

Vi arbejder blandt andet med disse begreber:
* Normativt ideal – herunder anerkendende og inkluderende familierettet arbejde.
* Interkulturelt perspektiv.
* Mekanismer omkring kategoriseringer, egenskabs- og situationsforklaringer.
* Kulturforståelser – evolutionistisk, relativistisk og kontekstuelt.
* Identitetsteori.
* Intersektionalitet.
* Negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.

Vi kigger på social kontrol – definitioner, udslag og forebyggelse samt på minoritetsgrupper – kendetegn, stigmatisering og ekskludering, og vi klæder dig på til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Vi inddrager praksiseksempler og perspektiverer kategoriseringer og kultur-opfattelser. På modulet arbejder vi i en vekselvirkning mellem oplæg, dialog og øvelser.

Kompetencemål
Efter modul 4 har du:
* Opnået konkret viden om tilgange til opdragelse i forskellige kulturer.
* Du får konkret redskaber, der kan bruges til at navigere i dit videre arbejde med børn, unge og familier – herunder helt konkret hvordan man italesætter det interkulturelle og de kulturelle forskelle i familiers opdragelsestilgang, og hvordan man styrker tilknytningen i familien, herunder også afdækning af forældrerollen.
* Opnået forståelse for dine egne forforståelse og deres betydning i dit arbejde.
* Fået indsigter og metoder til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.

Formål
Formålet med dette modul er at give dig en indsigt i forskellige tilgange og syn på opdragelse og opdragelsesformer repræsenteret i forskellige kulturer samt en viden om forskelle i familiestrukturer.

Vi arbejder blandt andet med disse begreber:
* Normativt ideal – herunder anerkendende og inkluderende familierettet arbejde.
* Interkulturelt perspektiv.
* Mekanismer omkring kategoriseringer, egenskabs- og situationsforklaringer.
* Kulturforståelser – evolutionistisk, relativistisk og kontekstuelt.
* Identitetsteori.
* Intersektionalitet.
* Negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.

Vi kigger på social kontrol – definitioner, udslag og forebyggelse samt på minoritetsgrupper – kendetegn, stigmatisering og ekskludering, og vi klæder dig på til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Vi inddrager praksiseksempler og perspektiverer kategoriseringer og kultur-opfattelser. På modulet arbejder vi i en vekselvirkning mellem oplæg, dialog og øvelser.

Kompetencemål
Efter modul 4 har du:
* Opnået konkret viden om tilgange til opdragelse i forskellige kulturer.
* Du får konkret redskaber, der kan bruges til at navigere i dit videre arbejde med børn, unge og familier – herunder helt konkret hvordan man italesætter det interkulturelle og de kulturelle forskelle i familiers opdragelsestilgang, og hvordan man styrker tilknytningen i familien, herunder også afdækning af forældrerollen.
* Opnået forståelse for dine egne forforståelse og deres betydning i dit arbejde.
* Fået indsigter og metoder til at arbejde med negativ social kontrol og æresrelaterede konflikter.

Praktiske information om udd.: Familiebehandler 

Dato for kommende hold:
Aarhus – oktober 2024
København – januar 2025
Aarhus – efterår 2025

Pris:
DKK 39.900 (inkl. moms)

Læs mere om tilmelding og betaling ved at klikke her

Det siger vores deltagere på uddannelsen 'Familiebehandler'

Jeg har udvidet min horisont i forhold til, hvordan man skal se, tænke, lytte i arbejdet som familiebehandler.

Wassim, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

Jeg føler, at jeg er klædt på som familiebehandler og er klar til at starte min første sag i denne branche.

Sofia, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

Uddannelsen har udviklet mig fagligt og personligt. Jeg har fået så mange konkredte redskaber, som kan anvendes i familiebehandlingen. Selvbevidsthedsrejsen på denne uddannelse har været berigende. 

Shegel, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

Uddannelsen har givet mig en større forståelse for, hvordan man skaber de bedste rammer for tillid og positiv forandring. Jeg har tilegnet mig viden og metoder kan bruge i mit private liv.

Sarah, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

Jeg er blevet bedre til at forstå og analysere menneskets adfærd – og til at guide dem til at opnå den forandring, de ønsker at skabe.

Rania, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

Jeg har fået redskaber og brugbare metoder til at hjælpe andre, der beginder sig i svære situation. Det har været en fantastisk rejse, som jeg kun varmt kan anbefale alle at tage med på

Gitte, Deltager på Memox familiebehandleruddannelse

Jeg har både lært mig selv bedre at kende og fået ny viden i forhold til mit arbejde med socialt udsatte mennesker

Ahmed, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

logo

Brug for hjælp?

Du kan kontakte os på Tlf. +45 53 87 34 17 og email: info@memoxakademiet.dk eller du kan Indtast dine oplysninger i nedenstående formular og indsende dit spørgsmål, og vi vender tilbage snarest.