Den gode børnesamtale

På dette kursus får du konkrete redskaber til at tale med børn i svære situationer, og arbejde med Barnets lov i din daglige praksis. Kurset fokuserer på børns oplevelse og viser, hvordan forskellige professionelle roller kan arbejde med at udvikle dialogen og relationen til barnet.

Du lærer at være opmærksom på barnets situation ud fra barnets perspektiv – så kontakten bliver både fagligt forankret og menneskeligt nærværende. Vi sætter fokus på, hvordan du som fagperson – særligt i en myndighedsrolle – kan være tydelig i din rammesætning og samtidig skabe en tryg og tillidsfuld relation til barnet.  

Kurset tilbyder konkrete værktøjer og metoder til at tale med børn i svære situationer, med fokus på Barnets lov og kommunikationen med børn i forskellige professionelle sammenhænge. Du præsenteres for: 

  • Forskellige perspektiver på børns oplevelser – herunder bl.a. mentalisering og narrativ tilgang.
  • Hvordan man som fagperson kan udvikle dialog og relation til barnet. 
  • Teknikker til at forstå og inddrage barnets perspektiv i samtaler. 
  • Hvordan man skaber en tryg og tillidsfuld relation, især i en myndighedsrolle. 

Udbytte: 
Med kurset vil du:

  • Have praktiske redskaber til at føre samtaler med børn i svære situationer. 
  • Være bedre rustet til at arbejde med Barnets lov i deres daglige praksis. 
  • Kunne skabe en tydelig og tryg ramme for samtaler, samtidig med at du opretholder en nærværende og respektfuld relation. 
  • Øge din bevidsthed om betydningen af barnets perspektiv i kommunikationen. 

Undervisere

Amélevi Hounou

Laura Dueholm

Om uddannelsen

På uddannelsen gennemgår vi relevante metoder, der understøtter dig i rollen som socialfaglig koordinator og sparringspartner med fokus på børne- og ungeområdet. Samtidig får du konkrete redskaber, der ruster dig til de praktiske udfordringer, dilemmaer og komplekse arbejdssituationer, som en socialfaglig koordinator møder i sin hverdag.

Gennem hele forløbet lægger vi stor vægt på at inddrage deltagernes erfaringer og input. Undervisningen foregår derfor som en veksling mellem teori og praksisnære øvelser, cases, diskussioner, rollespil, oplæg mm. Det betyder, at du allerede under uddannelsen kan begynde at implementere nogle af de teknikker og redskaber, du kommer til at bruge som koordinator.

Det er vores ambition, at du efter hvert undervisningsmodul har fået konkrete og brugbare redskaber til at kunne navigere succesfuldt i dit arbejde som socialfaglig koordinator, med fokus på børne- og ungeområdet.

  • Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
  • Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
  • Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
  • Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
  • Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
  • Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
  • Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
  • Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
  • Værdier: Vi tror på, at alle er ledere af eget liv. Vi tror på lederskab uden autoritet, hvor man bruger sig selv som værktøj til at skabe forandring i relationen med andre mennesker. Vi tror på følgeskab i relationen med andre fordi vores person er værd at følge.
  • Forandringsprocesser kræver mod, åbenhed, sårbarhed, ærlighed, troen på egen og andres kapacitet. En kultur som er båret af at man tør fejle,
  • Agilitet, innovation, taknemlighed, nysgerrighed, venlighed er nogle af det vigtige principper og tilgange i det socialfaglige arbejde, når man skal flytte mennesker.
  • Memox Akademiets metode og tilgang bygger på at skabe samarbejder, der er frugtbare og forandringsskabende mod det mål vi ønsker for de mennesker vi arbejder med. • Det teoretiske fundament bygger bl.a. på Keith
Målgruppe

Uddannelsen er relevant for koordinatorer, mellemledere, teamledere, personaleledere, konsulenter, fagkonsulenter, faglige ledere indenfor børene- og ungeområdet.

Undervisere

Vi har et undervisningsteam, som består af både eksterne og interne lærerkræfter med høj faglighed og bred undervisningserfaring. Efter hvert modul evaluerer deltagerne den enkelte underviser, så vi løbende kan optimere undervisningen.

Underviser 1

Underviser 2

Underviser 3

Uddannelsens opbygning

Uddannelsen består af 4 moduler. Hvert enkelt modul afvikles over 2 dage (onsdage og torsdage) fra kl. 9-17. Mellem modulerne vil der være hjemmearbejde, som gennemgås og fremlægges på et fælles webinar efter hvert modul.

Kontakt os for at høre nærmere om tid og pris.

Kontakt
Det siger vores deltagere på uddannelsen 'Den gode børnesamtale'

Jeg har udvidet min horisont i forhold til, hvordan man skal se, tænke, lytte i arbejdet som familiebehandler.

Wassim, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

Jeg føler, at jeg er klædt på som familiebehandler og er klar til at starte min første sag i denne branche.

Sofia, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

Uddannelsen har udviklet mig fagligt og personligt. Jeg har fået så mange konkredte redskaber, som kan anvendes i familiebehandlingen. Selvbevidsthedsrejsen på denne uddannelse har været berigende. 

Shegel, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

Uddannelsen har givet mig en større forståelse for, hvordan man skaber de bedste rammer for tillid og positiv forandring. Jeg har tilegnet mig viden og metoder kan bruge i mit private liv.

Sarah, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

Jeg er blevet bedre til at forstå og analysere menneskets adfærd – og til at guide dem til at opnå den forandring, de ønsker at skabe.

Rania, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

Jeg har fået redskaber og brugbare metoder til at hjælpe andre, der beginder sig i svære situation. Det har været en fantastisk rejse, som jeg kun varmt kan anbefale alle at tage med på

Gitte, Deltager på Memox familiebehandleruddannelse

Jeg har både lært mig selv bedre at kende og fået ny viden i forhold til mit arbejde med socialt udsatte mennesker

Ahmed, Deltager på Memox familiebehandlerudannelse

logo

Brug for hjælp?

Du kan kontakte os på Tlf. +45 53 80 34 17 og email: info@memoxakademiet.dk eller du kan Indtast dine oplysninger i nedenstående formular og indsende dit spørgsmål, og vi vender tilbage snarest.